Ook benaderde de Ster de partijen dit keer al in een vroeg stadium met reclamespotjes op maat. ‘Vroeger adverteerden partijen alleen in de zendtijd voor politieke partijen. Die spotjes waren ieder jaar ongeveer hetzelfde. Ze wijzigden bij wijze van spreken alleen de datum', zegt Buurman. Vier jaar geleden maakten de partijen al meer gebruik van de Ster dan daarvoor en deze trend heeft zich dit jaar doorgezet. ‘We hebben het de partijen heel makkelijk gemaakt door ze pakketten aan te bieden. Ze konden kiezen uit een doelgroepenpakket en een voor zwevende kiezers. Dat houdt in dat de commercials worden uitgezonden op de tijdstippen dat de meeste mensen kijken uit die twee groepen.' Ook bij de commerciële omroepen is meer reclametijd aan de politiek verkocht. SBS6 verkocht bijvoorbeeld voor 200.000 euro reclametijd. Verkoopdirecteur Harold Zwaal: ‘Die toename is al ingezet tijdens de verkiezingen van vier jaar geleden. De politiek erkent eindelijk de kracht van televisie. Je kunt je standpunten er veel beter uitleggen dan op een billboard waar alleen lijst 1, 2 of 3 op staat.' Hoeveel per partij wordt uitgegeven aan verkiezingsspotjes, is onduidelijk. Om 'strategische redenen' worden daarover geen mededelingen gedaan (ANP/Trouw).
Veel meer politieke reclamezendtijd
De Ster verkocht dit jaar bijna vijf keer zoveel reclametijd bij de publieke omroep aan politieke partijen als vier jaar geleden in het…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu