In België is ophef ontstaan over een campagne van Belgische organisaties tegen onveilig internetgebruik. Via de website click2win.be wordt jongeren een gratis mobiele telefoon in het vooruitzicht gesteld. Uiteraard dienen er dan enkele privé-gegevens ingevoerd te worden.
Na het invoeren van deze gegevens komt de aap uit de mouw: Een gratis telefoon zit er niet in. Je wordt doorgelinkt naar een pagina waar je wordt gewezen op de gevaren van het invoeren van je privé gegevens op (onbekende) websites.
Ethisch niet verantwoord", oordeelde het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV) maandag. "De campagne stelt alle eerlijke bedrijven die internetreclame maken voor als verdachte bedrijven die er enkel op uit zijn jongeren in de val te lokken". (bron: ANP)
Het was die reactie die me ertoe aanzette het eens te proberen. Met wat fake gegevens (ik ben niet tussen de 13 en 18 en niet woonachtig in België) kwam ik al snel op de pagina met waarschuwingen.
De ophef begrijp ik niet. Dat eerlijke bedrijven hiermee in een verkeerd daglicht worden gesteld, lijkt mij een grove onderschatting van de kennis en het intellect van de Belgische jongeren.
Ik zie het als een zeer goede marketing actie: Relatief goedkoop, midden in de doelgroep (jongeren die klakkeloos hun gegevens invoeren), een viral effect (je dient ook 3 emailadressen van vrienden achter te laten) en de BDMV maakt het af door de nodige free publicity te generen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu