Het klassieke businessmodel voor tv staat onder druk, mede door de versplintering van de kijkersmarkt. In de verte lonken nieuwe technische mogelijkheden, zoals digitale betaaltelevisie. Dat biedt de kijker de keuze uit talloze themakanalen, en maakt internetachtige toepassingen mogelijk, inclusief interactieve reclame. In België wordt driftig gestudeerd op digitale betaal-tv, onder meer door de Vlaamse Media Maatschappij, moederbedrijf van VTM, en Telenet. Er zijn nog wel een paar beren op de weg. Zo zullen de distributeurs en de contentleveranciers een sleutel moeten vinden om de opbrengsten en risico’s te verdelen. En als de kijkdichtheid wordt uitgesmeerd over talloze kanalen, wordt het lastig de tarieven voor de reclamezendtijd te berekenen. Daarom zullen de abonnementen de belangrijkste inkomstenbron moeten gaan vormen, en dus moet de kijker bereid zijn veel meer voor tv te betalen. Daarvoor is het dringend gewenst dat het aanbod aan gratis zenders wordt ingekrompen. Als het eenmaal zover is, dan kan digitale betaal-tv pas echt aan z’n opmars beginnen.
Digitale betaaltelevisie in startblokken
Digitale betaaltelevisie heeft de toekomst. Maar er moeten wel wat obstakels uit de weg worden geruimd voordat het een succes wordt.
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu