Dat media in hoog tempo naar het on-demand model gaan lijkt heel eenvoudig voor bereiksmeting, want je meet gewoon hoeveel keer een bestand is gedownload. Maar in de praktijk is dat minder eenvoudig. Een Amerikaanse bedrijf, Arbitron, zegt nu podcastbereik nauwkeurig te kunnen meten.
Recent berichten we recent al over pogingen van Nielsen van VNU om video-on-demand in zijn meetpakket voor kijkcijfers op te nemen. In de loop van 2006 gaan zenders bij elk programma een geluidje meezenden dat door een meet apparaat bij de kijker wordt opgevangen. Dan wordt er ook werkelijk naar gekeken.
Nielsen-concurrent Arbitron komt nu met de 'Pod Meter'. Die is tot stand gekomen in samenwerking met een van Amerika's grootste radio-exploitanten, Clear Channel Communications. De podcasts van station Z100 New York die beschikbaar waren via de iTunes Music Store van Apple kregen een signaal mee.
Dat signaal werd in een proef gemeten en doorgegeven op MP3-spelers, dat wil zeggen via een toegevoegde 'headset adapter'. Kortom, er is nogal wat nodig om het beluisteren van podcasts werkelijk te gaan meten. Dat vereist een hoge investering en de vraag is of het tellen van het aantal downloads niet simpeler is. Wellicht minder betrouwbaar, maar wel zo goedkoop.
In een ander bericht (pdf) laat Arbitron ween dat Clear Channel in de eerste helft van 2005 een groei van het online bereik ban radiostations (streaming) wist te bereiken van 177 procent. In juni trok Clear Channel voor haar ruim 400 radiostations in totaal 800.000 luisteraars. Ik hoor u meerekenen: dat is 2.000 per station gemiddeld, niet zo veel...

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu