PricewaterhouseCoopers ondervroeg 1400 senior managers. De helft hiervan zegt de uitgaven aan duurzame activiteiten net zo grondig te toetsen als andere uitgaven.
‘Steeds meer bedrijven geven de prioriteit aan duurzame initiatieven’, aldus PwC: ‘Dit is duidelijk de volgende fase als het gaat om waarde toekennen aan dit soort initiatieven.’
De meeste bedrijven monitoren besparingen op het gebied van energie en ruwe materialen (24.2 procent). 22,3 procent hanteert een simpele kosten-opbrengsten analyse bij duurzame projecten.
16,3 procent berekent de totale waarde, inclusief indirecte opbrengsten; bijvoorbeeld verbeteren van het milieu en het behouden van talent. Want ‘groene’ bedrijven kunnen makkelijker goed personeel vinden en behouden dan minder groene bedrijven, aldus PwC.
Andere berekenmethoden zijn het bijhouden van een duurzaamheids-scorecard (12,3 procent) en een waarde-analyse om tot een duurzaamheidsbudget te komen (9,8 procent).
Er zijn natuurlijk ook obstakels. 36 procent van de ondervraagden vindt het lastig om de voorkeur aan een groen project boven het andere te geven. 10 procent vindt het lastig om te bepalen hoeveel budget een groen project moet krijgen.
39 procent van de ondervraagde organisaties heeft nog geen waarde toegekend aan hun duurzame activiteiten.
Bron: Warc

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu