Steeds meer consumenten ontdekken nieuwe merken en producten via social media. Platforms als Instagram en TikTok groeien ondertussen uit tot volwaardige verkoopkanalen. Om zichtbaar en relevant te blijven, zet bol daarom sterk in op social. Creators spelen hierin een sleutelrol. Met hun herkenbare, originele content bereiken ze doelgroepen die de traditionele advertenties vaak weg swipen.
Om merken te helpen profiteren van dat bereik, introduceert bol Creators for Brands: een social commerce-propositie waarbij creators - geselecteerd voor merk en product - content maken voor de social kanalen van bol. Zo krijgen producten een opvallende plek in de tijdlijnen van precies de juiste doelgroep. Creators for Brands is beschikbaar voor alle adverterende merken op bol, groot én klein.
Disciplines komen samen
Creators for Brands is ontstaan op het snijvlak van marktinzichten en interne samenwerking. De propositie is ontwikkeld door bol Brand Marketing en bol Retail Media. Danielle Snoeij, Head of Brand Marketing, en Kathinka de Veer, Head of Marketing bol Retail Media, sturen de teams aan die het concept vormgeven en uitvoeren.
‘Twee jaar geleden zagen we al dat social platforms, vooral TikTok, steeds belangrijker werden in de shopping journey’, zegt Snoeij. ‘Mensen gebruiken die kanalen niet alleen voor entertainment, maar ook om inspiratie op te doen en producten te zoeken. Deze “social inspired shopping”-ontwikkeling heeft ons ertoe gebracht eigen social kanalen in te richten, voor categorieën zoals Beauty en Gaming. De content in die kanalen sloeg goed aan, waarna we samen met bol Retail Media zijn gaan kijken hoe merken konden aanhaken.’
Kracht van combineren
Sinds die tijd werken bol Brand Marketing en bol Retail Media intensief samen aan Creators for Brands. Snoeij: ‘We zien dit als een volgende stap in de social commerce-strategie van bol. Creators for Brands vergroot de zichtbaarheid van bol en onze partners op socials en draagt direct bij aan inspiratie én verkoop.’ De Veer vult aan: ‘Danielle en ik hebben dezelfde visie op content en merkbeleving. Creators for Brands laat zien dat de kracht van het merk bol in combinatie met de mogelijkheden binnen retail media versterkend werkt voor ons en onze adverteerders.’
Zo werkt Creators For Brands
Voor de contentproductie wordt binnen Creators for Brands gewerkt met creatieve makers en niet met influencers. Snoeij: ‘Met influencers werk je samen omdat zij bereik bieden via hun eigen kanalen. Wij verspreiden op onze eigen kanalen content van bol en onze partners die wordt ontwikkeld met creators die zelf geen bereik hoeven te hebben. De creators worden gekozen op basis van hun affiniteit met een productcategorie, zodat er sprake is van authentieke content.’
De Veer legt uit hoe de nieuwe social-oplossing in de praktijk werkt voor adverteerders: ‘Een merk komt met een briefing naar bol Retail Media. Wij ontwikkelen het contentconcept en begeleiden de productie. Onze social teams werken samen met contentbureaus die beschikken over creator pools. De geloofwaardigheid en de creatieve kwaliteit van de content wordt bewaakt aan de hand van vastgestelde criteria. Na productie gaat de content naar de adverteerder voor goedkeuring en daarna zetten wij het live. Afhankelijk van de afspraken wordt er een advertentiebudget aan gekoppeld. De adverteerder krijgt tot slot inzicht in de resultaten van de campagne.’
Relevantie en vindbaarheid
Creators for Brands is gestart met videocontent voor vijf kanalen op TikTok, waaronder bol.beauty en bol.gaming. Dit wordt uitgebreid naar acht kanalen. Daarnaast ligt er een uitbreiding naar Instagram, reels en YouTube Shorts in het verschiet. Snoeij: ‘Elke volgende stap is datagedreven. We willen relevante content kunnen bieden in die kanalen waar de consument interesse toont.’
Die relevantie wordt ondersteund door SEO-optimalisatie. ‘Er staan miljoenen productvideo’s op social media die elkaar proberen te verdringen. Samen met onze partnerbureaus analyseren wij daarom het zoekgedrag op de platforms. Op basis daarvan bepalen we de inzet van bijvoorbeeld captions, voice-overs en keywords. Zo zorgen we ervoor dat de video’s van adverteerders goed vindbaar zijn en dat ook blijven voor de doelgroep.’
Geloofwaardig en multi-purpose
De opzet van Creators for Brands is volgens De Veer een mes dat snijdt aan twee kanten. ‘Het versterkt de aanwezigheid van bol op social media en vergroot onze geloofwaardigheid daar voor de lange termijn. De content die we laten creëren is namelijk authentiek, entertainment-first en sluit aan bij hoe mensen die kanalen gebruiken. Tegelijkertijd krijgen adverteerders hoogwaardige, datagedreven content op populaire kanalen, zonder dat ze alles zelf hoeven te doen. Ze profiteren van het bereik en de geloofwaardigheid van bol, en de content levert aantoonbaar meer engagement en betere resultaten op.’ (zie kader)
Bol verwacht goede resultaten met Creators for Brands door de positie die de content inneemt binnen de marketingfunnel. Snoeij: ‘Het is multi-purpose content die zowel branding als performance ondersteunt. De impact verspreidt zich over alle fasen van de funnel: awareness, overweging, voorkeur en conversie. In tien seconden kun je een product introduceren én de aankooplink tonen.’
Experimenten voor live shopping
Creators for Brands gaat van start met 20 beschikbare spots per maand binnen de social bol-kanalen en wordt op termijn uitgebreid. Het programma staat open voor zowel grote als kleinere merken. Op de achtergrond werkt bol Retail Media aan volgende stappen, vertellen Snoeij en De Veer. Zo wordt er getest met automatisering voor plaatsing van content en koppelingen tussen video’s en productpagina’s.
Ook kijkt bol Retail Media naar manieren om consumenten direct via socials producten te laten kopen. Snoeij: ‘We experimenteren met live shopping via onze TikTok-kanalen en onderzoeken hoe we content vaker kunnen hergebruiken. Daarnaast willen we de social content straks ook zichtbaar kunnen maken op de productpagina’s op bol. We doen alles stap voor stap, met als doel om waarde toe te voegen voor bol, adverteerders en de consument.’
De eerste resultaten van Creators for Brands
- Onderzoek door MeMo² naar de resultaten van content voor een groot beautymerk wijst op een plus van 67% in merkvoorkeur in de doelgroep van jonge vrouwen.
- Een TikTok-activatie voor een groot elektronicamerk droeg volgens MeMo² gedurende een campagne aanzienlijk bij aan de impact op bekendheid (38%), overweging (39%) en zelfs koopintentie (36%). Bij een tweede campagne voor hetzelfde merk had de activatie een bijdrage van 35% aan de productoverweging en 63% aan de koopintentie. Volgens de onderzoekers zijn de goede resultaten onder andere toe te schrijven aan de ‘leuke en onderhoudende manier waarop de productlijn werd gepresenteerd’.
- Onderzoek van team5pm toont aan dat video’s van Creators for Brands ervoor zorgen dat 82% van de doelgroep merk en product onthoudt. Dit percentage ligt 22% hoger dan het gemiddelde op TikTok. Ook constateert het bureau goede resultaten op impressies, views en clicks.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu