Overslaan en naar de inhoud gaan

Een nieuwe generatie lucratieve winkelcentra

Gastblogger Douwe Rademaker in Tokyo
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Heeft u ook zo'n hekel aan Nederlandse winkelcentra? Overal dezelfde saaie, grijze, eentonigheid.
Kunt u zich voorstellen om meer dan 50 kilometer te reizen om een fantastische middag door te brengen in een winkelcentrum waar je je geen minuut verveelt?

Ik ook niet.

Tot ik in Tokyo aankwam. De nieuwe generatie winkelcentra in Tokyo hebben weinig te maken met wat wij verstaan onder een winkelcentrum.

Een betere beschrijving is misschien een wandeling door een Toscaans dorp waar je af en toe toevallig tegen een winkel of een restaurant aanloopt. Dit alles uitgestrekt over een enorm gebied, 5 tot 8 verdiepingen met parken, watervallen, speeltuinen, etcetera.

Hier loop je met plezier rond en word je iedere keer weer verrast door een mooie uitkijk, een onverwacht parkje, een prachtige ruimte waar je je kind kunt verschonen (probeer dat maar eens te vinden bij Prenatal) of je kind kunt laten spelen, overall schone toiletten en tussendoor een winkel waar je vervolgens met plezier inloopt.

De meest recente aanwinst in Tokyo heet , en ik moet bekennen dat ik er graag de zaterdagen met vrouw en kind doorbreng, terwijl ik helemaal niet van winkelen houd.

Roppongi Hills heeft in korte tijd een sleazy buurt, gedomineerd door kroegen en drugs, omgetoverd in een van de meest trendy wijken van Tokyo, waar de huisprijzen in de buurt tot ongekende hoogte gestegen zijn sinds de komst van dit 'winkelcentrum'.

Misschien bent u nog niet overtuigd. Wat dacht u hiervan.

In tegenstelling tot de meeste winkelcentra die diep in de rode cijfers zitten, zijn deze vier nieuwe winkelconcepten de meest lucratieve in Japan.

De naam van de verantwoordelijke architect is , een 64 jarige Amerikaan. Hij laat zich liever inspireren door de man op de straat dan door projectontwikkelaars of winkeliers.

In zijn eigen woorden: 'If you take care of the people, everything else follows. They will come, and then while they're here, they do what they do in these kinds of places, which I don't worry about at all. That is, they consume, which is so obvious it doesn't take any brains to think about.'

Denk nu eens aan Nederland. De winkeliers hebben het moeilijk om klanten naar hun winkels te trekken, maar in het weekend staan met mooi weer de mensen drie rijen dik uren in de rij om een in te mogen.

Hallo, wordt het niet tijd om deze tovenaar naar Nederland te halen om het uitgeleefde Nederlandse winkelconcept eens op de schop te nemen en het winkelend publiek te geven waar ze heel erg hard om aan het roepen is?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in