Het Belmeniet-Register zit inmiddels op 8 miljoen inschrijvingen. Voor mensen die nog wèl gebeld willen worden met commerciële aanbiedingen is er nu het Belmewel-register.nl.
Initiatiefnemer achter het Belmewel-Register is Hans Leemans. Hij was tot november vorig jaar directeur van het wettelijke Bel-me-niet Register, dat wordt beheert door de stichting Infofilter. Daarnaast is Marij van Peer betrokken, eveneens ex-Belmeniet, verantwoordelijk voor alle PR en marketing.
Het Belmewel-Register is ontstaan uit een reactie op de sterke groei in het aantal afmeldingen bij Belmeniet. ‘Het telefonische verkoopkanaal slibt r compleet dicht. Met inmiddels acht miljoen inschrijvingen is cold calling eigenlijk niet meer mogelijk’.
Via het Belmeniet-register sluit de consument zich af van alle telefonische aanbiedingen. In de praktijk is er echter wel degelijk behoefte aan contact via de telefoon, meent Leemans, want de consument wil geen aanbiedingen mislopen. ‘Hij wil ook niet alle moeite doen om door onbereikbare telefoonnummers heen leveranciers proberen te benaderen. Alleen willen mensen niet door iedereen gebeld worden. Maar telefoontjes van geselecteerde aanbieders op een voor de consument geschikt moment zijn vaak welkom.’
Het Belmewel register wil daarin voorzien. Met behoud van de bescherming van het Bel-me-niet Register, kan de consument zelf bepalen: waarvoor hij een aanbieding wenst te ontvangen; welke bedrijven dit mogen doen; op welke momenten van de dag/ week er contact opgenomen mag worden; en in welke periode de aanbieding gedaan mag worden.
Op de belmewel-register.nl kan een consument een gratis account aanmaken. Daarna kan hij of zij één of meerdere Belmewel(s) aanmaken. Bijvoorbeeld voor een nieuw telecomabonnement, voor een nieuwe (zorg)verzekering, voor een nieuw energiecontract en als vrijwilliger voor een goed doel. De consument bepaalt welke bedrijven daarop mogen reageren en legt de tijdstippen vast wanneer hij of zij bereikbaar is.
Bij aanvang zijn er nog weinig bedrijven aangesloten bij het register. Leemans verwacht echter dat de animo zal toenemen als er eenmaal genoeg consumenten zich hebben aangemeld. Om hier vaart in te brengen gaat er volgende week een flyer actie van start in diverse grote steden. Ook wil hij via de sociale media aandacht vestigen op het initiatief
Op de vraag waarom Belmeniet geen opt-in biedt voor geselecteerde aanbiedingen, zegt Bart Jochems, woordvoerder namens de stichting Infofilter: 'De stichting Infofilter werkt in opdracht van de overheid, terwijl Belmewel een commercieel initiatief is. En dus zijn de twee niet te vergelijken. De stichting voert uit wat de overheid wenst.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu