Premium

Accenture staakt media-auditing en pitchadvies na kritiek op belangenverstrengeling

Diensten worden in de loop van het jaar afgebouwd.

123RF

Accenture gaat stoppen met de media-auditing, benchmarking en diensten voor bureaupitches. Dat heeft het concern internationaal aangekondigd. In de loop van het jaar worden deze diensten afgebouwd.

Accenture, maar ook andere consultancyfirma’s, liggen al enige jaren onder vuur van de mediabureausector - ook in Nederland - vanwege conflicterende belangen.
Ze lichten bureaus door in opdracht van adverteerders en krijgen daarmee onder meer gegevens in handen over tarieven. Nu Accenture zich ook sinds enige tijd zelf op het terrein van media- en reclamebureaus begeeft, is er volgens de holdings sprake van belangenverstrengeling. Consultancy’s kunnen met de gegevens uit de audits zelf de markt op.

Communicatieholdings WPP en Omnicom lieten afgelopen zomer al weten dat ze vanaf dit jaar niet meer meedoen aan de audits vanuit Accenture.

Advertentie
advertisement

'Moeilijk ambities te verwezenlijken'

Van oudsher deden consultancy's benchmarks, audits en pitches, terwijl ze steeds meer zijn gaan concurreren met de bureauwereld in andere diensten. Accenture Interactive kondigde in 2018 bijvoorbeeld de start van een digitale ad-buying-divisie aan – ook in Nederland. Het kocht diverse creatieve bureaus waaronder Droga5 en was hier dichtbij pitchwinst rond het VodafoneZiggo-account.

Een woordvoerder van Accenture zegt dat het als onderdeel van het plan om de auditing-diensten af te bouwen zal we samenwerken met klanten om 'bestaande verplichtingen na te komen en hun transities te ondersteunen'.

Hij benadrukt tegen The Drum dat Accenture ervan overtuigd is dat het ‘transparantie en verantwoording’ bood in de soms schimmige digitale advertentiemarkt. Accenture Media Management claimt jaarlijks meer dan 40 miljard dollar aan wereldwijde advertentie-uitgaven te controleren en zegt fors te investeren in eigen mediaonderzoek. ‘Maar de voortdurende vragen rond belangenconflicten maken het moeilijk onze ambities verder te verwezenlijken.’

Of andere consultancy's zullen volgen, is nu nog niet duidelijk.

In augustus gestaakt

Woordvoerster Anja van Beijnum van Accenture in Nederland bevestigt dat de consultant besloten heeft te stoppen met media-auditing, benchmarking en diensten voor bureaupitches. 'Dat is een wereldwijd besluit en geldt dus ook voor Nederland. De diensten eindigen per eind augustus. De komende tijd werken we met klanten samen om bestaande afspraken af te ronden en bij transities te helpen.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie