Premium

‘Alle onderdelen overname Sanoma even belangrijk voor DPG Media’

DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over. Willem-Albert Bol licht toe, de markt reageert.

ANP

DPG Media maakte vanochtend bekend Sanoma Media Netherlands over te nemen. Volgens Willem-Albert Bol, directeur Business Development bij DPG Media en woordvoerder, waren afgelopen zomer de eerste aftastende gesprekken, volgde het biddingsproces en ‘in oktober werd het serieus’.

Sanoma Media Netherlands heeft titels in het portfolio als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine en daarnaast nieuwsplatform NU.nl (bereik van 8 miljoen mensen per maand) en kortingenplatform Scoupy.


Bol zegt dat er gesuggereerd wordt dat de overname vooral om NU.nl te doen is, maar ‘alles is even belangrijk’, zegt hij. ‘DPG Media heeft drie pijlers: nieuws, entertainment en online services. In nieuws waren we al goed vertegenwoordigd en daar komt nu met NU.nl een nog sterkere positie. In entertainment wilden we ons nog veel meer versterken en daar passen de magazinetitels goed in. En voor online services geldt hetzelfde en kunnen we nu onder meer Scoupy toevoegen. De magazinetak van Sanoma is overigens zeer winstgevend. In België hebben we eerder succesvol Sanoma-titels toegevoegd en dat draait goed. Onze opdracht is om die magazinetitels verder digitaal te transformeren.’

'Pas keuzes na de overname'

De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden. ‘We hebben de juiste specialisten aan boord om dat proces goed te bekijken’, zegt hij daarover.

Bij Sanoma werken bijna 900 mensen. Bol laat weten dat DPG naar de organisatie gaat kijken als de twee bedrijven samen zijn. ‘Het gaat ons om efficiency en effectiviteit. Er zijn ongetwijfeld doublures, deels zullen er mogelijk mensen vertrekken en deels komen er nieuwe vacatures. We weten pas echt wat er speelt als we de mensen zelf hebben gesproken en gezien. Daarna maken we keuzes. Een termijn kan ik nu niet geven, maar van eerdere overnameprocessen weet men dat we nooit kort door de bocht gaan.’

Woordvoerder Murco Mijnlieff van de ACM zegt dat zijn organisaties altijd fusies en overnames beoordeelt. ‘Of wij deze overname beoordelen hangt ervan af waar de melding wordt gedaan: hier of in Brussel. Daarbij gaat het om de omzet.’

 

Andere reacties uit de markt over de overname volgen hieronder

Luc van Os, ceo Hearst Netherlands: ‘Talpa Network zal zich achter de oren krabben’

‘Deze verdere consolidatieslag zat er aan te komen. Sanoma wll zich meer richten op b-to-b en learning - en dat zijn andere marges -, DPG Media wil de synergietrein verder laten rijden.’

‘Op de advertentiemarkt betekent het dat DPG en Sanoma de organisaties in elkaar schuift en dat DPG zijn uitgangspositie op met name de digitale markt verder versterkt met een enorm bereiksplatform als NU.nl. Ik geloof niet dat DPG hier een te grote macht krijgt op het gebied van nieuwsmedia of op de advertentiemarkt. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal toch inzien dat de macht van Google en Facebook hier vele malen groter is en dan moet je als lokale marktpartij wel mee in dat spel.’ 

'Voor Hearst betekent het niet veel meer dan anders. We pitchen al tegen DPG, Sanoma en Mediahuis. Ze hebben nu een breder pallet om in te zetten. Voor DPG Media is het verder interessant dat ze nu naast nieuwsmerken achter de betaalmuur met NU.nl ook een vrij toegankelijk platform hebben.'

'Ik denk dat met name Talpa Network zich achter de oren krabt, want digitaal heeft die partij niet echt een positie en die weg wordt op deze manier nog langer voor ze.
'

Stephan van der Sman, buying director print IPG Mediabrands: ‘Benieuwd wat DPG met de tijdschriften gaat doen’

‘Dit is voor DPG natuurlijk een prachtige overname. Het verbaast ons niet en past in de huidige trend van mergers and aquisitions.  Zoals verwacht gaat de consolidatieslag ook de komende jaren verder en heeft grote impact op de Nederlandse markt. Binnen elk mediumtype verwachten we binnen nu en drie jaar een dominante positie van slechts een aantal grote exploitanten. De radio- en tv-markt is reeds verdeeld, maar juist binnen out-of-home,  print en online gaat er nog veel gebeuren en sorteren exploitanten nu voor op de keiharde concurrentie vanuit de VS.

'Toen SBS werd verkocht aan John de Mol wisten we al dat Sanoma Netherlands uiteindelijk aan een andere partij zou worden verkocht. Dit moment komt misschien alsnog als een verrassing, zo vlak voor het einde van het jaar. Verder is het een logische stap voor DPG Media, want het is alles en iedereen tegen de Amerikaanse Tech bedrijven. Naast Google en Facebook komt op korte termijn ook Amazon met een advertentiepropositie. Het draait natuurlijk allemaal om NU.nl. DPG Media heeft straks het allergrootse bereik binnen het nieuwsdomein. We zijn benieuwd wat DPG met de tijdschriften gaat doen. Uiteindelijk komt er wel weer een flinke reorganisatie.’

‘Voor adverterend Nederland is dit niet per se een goede ontwikkeling, wij verwachten dat de prijzen straks omhoog gaan. Positief voor DPG is ook dat ze er met de Sanoma-tak veel creativiteit bij krijgen en dat biedt grote kansen op de markt van contentmarketing. Met hun nieuwsmerken zijn de mogelijkheden rond contentmarketing nu enigszins beperkt, met NU.nl en de tijdschriftensites hebben ze er ineens volop mogelijkheden bij.’

Rogier Bruggeman, directeur ZIGT: ‘Hopelijk focus op slagkracht naar adverteerders’

‘Felicitaties richting DPG, mooie slag! Verschuilen achter Google en Facebook is in basis een zwaktebod, maar Nederland is als land wel te klein voor de hoeveelheid partijen die in het nieuws/contentdomein echt succesvol willen zijn. DPG wil daar als winnaar uitkomen en in dat straatje past deze overname. Van Thillo zijn ambitie rijkt zeker nog verder, net als die van John de Mol. Dit zal dus niet de laatste toevoeging zijn in deze staredown tussen die twee.’

‘Wat het adverteerders oplevert, moet nog blijken. Minder partijen in de markt is veelal niet op voorhand reden tot juichen, maar als DPG focust op het versterken van de propositie, efficiëntie aan de achterkant en slagkracht naar adverteerders en dus niet op prijsstijgingen bewerkstelligen, dan zou deze overname zeker kunnen leiden tot een grotere punt van de complete mediataart.

 

Remon Buter, head of trading & investment GroupM: 'Investeringen in videocontent de volgende noodzakelijke stap'

'De overname is een logisch gevolg van de marktontwikkelingen. Meerdere partijen zagen Sanoma als overnamekandidaat en het bestedingsaandeel voor digitale media spends bij de internationale partijen ligt inmiddels op 70 procent. GroupM heeft al meerdere malen aangegeven dat samenwerking voor lokale publishers een must is en een overname één van de mogelijkheden is om samenwerking tussen lokale publishers te intensiveren.'

'DPG noemt het in dat perspectief een noodzakelijke overname die slagkracht en synergie met zich mee brengt. GroupM verwacht dat deze slagkracht wordt ingezet om de waarde voor onze adverteerders te vergroten. Wij geloven in de kracht van de contextuele kwaliteit en omgeving die lokale publishers kunnen bieden, terwijl de kracht van targeting op schaal nog verbeterd moet worden.'

'We vinden wel dat investeringen in videocontent of het samenwerken met een strategische videopartner de volgende noodzakelijke stap is naar een tegengewicht tegen de techpartijen in de lokale mediamarkt. Tot slot feliciteert GroupM DPG met deze mooie overname.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie