Als A-merk heb je een maatschappelijke verantwoordelijkheid, dus neem die ook 

Het kan een cruciale pijler van merken gaan worden.

  • Media
  • 9 January 2018
  • Robert Jan Heyning

Volgens enkele aandeelhouders van Apple wordt de wereld voor veel jongeren steeds kleiner, verschrompelend tot het formaat van het schermpje waar ze op zitten te turen. 

Een venster, waar doorheen jongeren juist die meningen te zien krijgen die dankzij algoritmen fijn aansluiten bij de visie die ze toch al hadden. We willen immers allemaal continu bevestigd worden in ons eigen gelijk, toch?

Alleen maar jongeren? Dat ietwat sombere en misschien wat overtrokken beeld van de werkelijkheid geldt vermoedelijk ons allemaal, tenminste iedereen die vaak naar dat scherm kijkt. 

En die werkelijkheid, wat is dat eigenlijk? Al duizenden jaren scheppen we onze eigen werkelijkheid, dus de bemoeienis van ‘moderne technologie’ verandert daar niet veel aan. 
Ik bedoel, internet, de digitale revolutie van de afgelopen (en ook de komende) decennia heeft vermoedelijk niets wezenlijk veranderd. 

Maar de factor snelheid is wel veranderd. 

Ongewenste dominantie

Misschien kun je die factor ‘wezenlijk’ noemen, want, zoals een filosoof eens schreef, alles wat sneller is dan ons brein is wezenlijk anders, en daardoor van een potentieel ongewenste dominantie. Maar dat laatste is uit de losse pols, in het gunstigste geval een elegante vorm van uit de mouwschudderij. 
Vrijwel zeker zijn de sociale media, met de smartphone als vehikel, een nieuwe vorm van verslaving. Let wel: een vorm, niet een inhoud, want het is, nogmaals, maar de vraag of er iets ‘echt’ is veranderd. 

Het percentage kinderen dat toegeeft verslaafd te zijn groeit en daarmee ook het aantal kinderen dat aangeeft niet echt lekker in hun vel te zitten. 

Docenten die over dit onderwerp zijn ondervraagd, geven aan dat er voor met name de ouders geen instrumenten bestaan om het gebruik van smartphones in sociaal verantwoorde banen te leiden. En ook zijn veel van de geïnterviewde docenten van mening dat het de Apple’s van deze wereld toch allemaal niet interesseert, want ‘die willen alleen maar de markt veroveren’.  

Enkele aandeelhouders van Apple hebben gevraagd of hun super-A-merk iets van verantwoordelijkheid wil nemen, om vooral de jeugd, een substantieel deel van de samenleving, te beschermen tegen de risico’s van de smartphone, of eigenlijk meer tegen zichzelf. 
Eerlijk gezegd twijfel ik er niet aan, en zal Apple dat ook doen. Want een A-merk zijn, betekent ook dat je een maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen hebt. 

Dat was al langer bekend, maar de relevantie ervan lijkt nu sterk toe te nemen, zozeer zelfs, dat maatschappelijke verantwoordelijkheid een cruciale pijler kan gaan worden van elk A-merk. 

En dat hoeft marktaandeel, omzet en winst, niet in de weg te staan. Integendeel.

Beeld: andreypopov / 123RF Stockfoto

Advertentie