Bestedingen digital advertising 2,34 miljard euro in 2020, stijging 6 procent

Ondanks sombere verwachtingen zijn de digitale bestedingen gestegen. Covid19 zorgt voor versnelling digitale transformatie.

Adverteerders gaven het afgelopen jaar 2,34 miljard euro uit aan digital advertising, een stijging van 6 procent ten opzichte van 2019. Een jaar geleden werd nog verwacht dat door de pandemie zou zorgen voor een daling van 20 procent.  

De stijging ging ten koste van het budget van andere ‘traditionele’ mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien. Search blijft de grootste categorie in online advertising en groeide verder door met zeven procent. Dit en meer blijkt uit de cijfers in de Online Ad Spend Study 2020, die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA donderdag presenteert.

Advertentie
advertisement
VIA2

De impact van covid19 

Naast een aanhoudende groei van online video (+19 procent) laten de cijfers zien dat alle digitale categorieën zijn gegroeid, met uitzondering van Digital Out of Home-advertising, dat met 37 procent daalde. De daling is toe te schrijven aan de maatregelen rond covid19. Deze zorgden vanaf half maart voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor de vraag naar het medium OOH vrijwel direct verdampte.

Een andere opvallende verschuiving die door de pandemie is veroorzaakt, is de toename van het aantal performancecampagnes. De respondenten gaven aan dat door alle onrust de behoefte aan ROI en beproefde methodes toenam, met als gevolg dat er minder brandingcampagnes zijn ingezet. Voor 2021 verwachten de respondenten wederom een sterke groei van digital advertising in zijn geheel, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor marketplaces. 

Via1

Versnelling digitale transformatie 

Saskia Wagenmakers, vicevoorzitter Via: ‘De digitale transformatie is enorm versneld. Zo ook de versnelling in de digitalisering van de mediabestedingen. Het is belangrijk voor bedrijven om te blijven digitaliseren en investeren in e-commerce en de tempoversnelling die covid19 hierin heeft gebracht vast te houden. De grote vraag zal zijn welk consumentengedrag er ook na covid19 structureel veranderd zal zijn. Wendbaarheid, goed kijken naar kansen, creatief ondernemerschap, verbinden en samenwerken en het kunnen omgaan met onvoorspelbaarheid blijven cruciaal voor bedrijven, ook in de toekomst.’


De Online Ad Spend Study 2020 met daarin de belangrijkste cijfers is vanaf vandaag te downloaden

Reacties:

Michel van der Voort
Interessante conclusie dat de groei in deze digitale ad spend ging ten kosten van traditionele media. Als ik voor TV spreek kan ik melden dat in niet het geval is geweest. De daling in TV-bestedingen is een gevolg geweest van de pandemie. Het snelle herstel van de TV-bestedingen in al in het derde kwartaal laten zien hoe essentieel de positie van TV in de mediamix is.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie