‘BNR focust ook op digitale luisteraars’

BNR ontwikkelt van nieuwszender naar een audiobedrijf. Mireille van Ark: 'Succes wordt niet meer alleen afgemeten aan FM luistercijfers.'

Mireille van Ark, die afgelopen najaar Sjors Frohlich opvolgde als hoofdredacteur BNR laat in een reactie op een blog van Aart Lensink weten dat er geen sprake is van een daling in de luistercijfers van BNR, in tegenstelling tot wat er in de titel van het artikel werd gesuggereerd.

Advertentie
advertisement

Lensink merkt na analyse van de luistercijfers op dat er sinds de lancering in 2007 geen groei te zien is in de luistercijfers bij BNR en dat sinds het hoogtepunt in 2010 – een marktaandeel van 1,1 - ‘de helft van de luisteraars is afgehaakt.’ De luistercijfers laten zien dat het marktaandeel de laatste jaren schommelde tussen de 0,6 en 0,8 met af en toe een positieve uitschieter naar 0,9.

BNR luistercijfers

Van Ark laat in een reactie weten dat BNR zich ontwikkelt van radiostation naar audiobedrijf waar de focus op digitaal ligt, naast FM. ‘Van een gestage daling is geen sprake. BNR behoudt al jaren haar bereik in FM: het marktaandeel van BNR Nieuwsradio heeft sinds 2010 namelijk altijd geschommeld tussen de 0,6 procent en 0,9 procent In 2010 hebben we inderdaad een eenmalige, hogere piek gezien, die we natuurlijk hopen te evenaren.’

‘Maar ons succes meten we niet alleen af aan FM luistercijfers. In oktober vorig jaar bereikten we 1 miljoen luisteracties per maand met onze podcasts. Dat aantal groeit - geheel volgens verwachting - snel door in 2020. Hierdoor blijven we ook relevant voor een nieuwe jongere doelgroep. De kannibalisatie tussen beiden is zeer beperkt, gelukkig. En daar zijn we trots op.’

Van Ark reageert ook op de suggestie dat BNR voor het zakelijk publiek in de Randstad bedient. ‘We zijn hiermee de meest relevante zender voor zakelijk en ondernemend Nederland, zowel in de Randstad als onder andere in Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel.’

Lensink zegt in een reactie op Van Ark nog: ‘De verschuiving die je beschrijft, herken ik. Zakelijk snap ik die keuze ook nog wel. Ik hoopte destijds, en met mij vele anderen, dat BNR steviger de concurrentie zou aangaan met die andere nieuwszender. Dus ook in FM. Met 'live' nieuws.  In de schommelingen tussen 0,6 en 0,9 hoop ik dat de beweging omhoog nog een keer wordt ingezet. Ook bij een nichemedia-business model helpt het als er een stevige instroom is van luisteraars die bekend raken met BNR als merk. Dat helpt enorm met het opbouwen van podcastpubliek.’

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Sandor Janssen
Ha Mark, fijn dat jij deze reactie plaatst. Ik dacht nl hetzelfde, maar dan als FDMG- (en dus BNR-)medewerker. De opinie van Lensink werd ook nog in de rubriek 'laatste nieuws' gepubliceerd. Wel goed om te zien dat Adformatie wederhoor toepast, al is het pas na publicatie. Zie de cijfers hierboven; zijn mening is gestoeld op feitelijke onjuistheden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Aart Lensink
Hi Sandor en anonieme Mark (een redacteur van BNR...:), hoe het stuk geplaatst wordt, daar kan ik weinig aan veranderen. De kwestie die ik aansnijd - wat is de verklaring voor de achteruitgang van het zenderaandeel - is wat mij betreft een interessante. Ook voor BNR zelf. De proposities van BNR richting de markt zijn nog bijna allemaal gebaseerd op 'thought leadership', awareness etc. Dan heb je baat, lijkt me, als zender bij een substantieel bereik.
De toelichting van de nieuwe hoofdredacteur waardeer ik. Feitelijke onjuistheden, Sandor, mag je nog even aanwijzen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie