De balans van de radio(sport)zomer

NPO Radio 1 profiteert van de sportzomer 2021 en ook wat vrolijkere gezichten bij de radiozenders van Talpa Network.

Shutterstock

Nu de herfst echt begonnen is én de luistercijfers van juli/augustus binnen zijn, kunnen we de balans opmaken van de altijd wat afwijkende resultaten van de zomermaanden.

Advertentie
advertisement

De zomerconclusies

  • Qmusic is nog steeds niet de overall marktleider. De afstand ten opzichte van NPO Radio2 is zelfs wat groter geworden ten opzichte van de vorige meting (van 0,2 procent naar 0,4 procent). Ten opzichte van 1 jaar geleden is de zender wel 1,3 procent ingelopen.
  • Eindelijk wat vrolijkere gezichten bij Talpa Network. Groene cijfers bij 10+ ten opzichte van vorige meting voor Radio 538, Sky Radio en Radio 10. Ook vergeleken met een jaar geleden is er voor de vier Talpazenders een marginale stijging te zien van 0,1 procent.
  • Radio 10 lijkt nu echt definitief de positie als derde zender van Nederland geclaimd te hebben.
  • De gestage opmars van NPO Radio 5, bijna maand na maand groei.

Effect Sportzomer NPO Radio 1

NPO Radio 1 profiteert van de sportzomer 2021 (Olympische Spelen en Tour de France) en laat de grootste groei zien ten opzichte van een jaar geleden.

Qua leeftijd is de sterkste toename bij 50+ gerealiseerd, maar ook bij 20-34 jaar is er een aanzienlijke groei:

- Totaal 10+        + 1,1 procent

- 20-34 jaar         + 1,0 procent

- 35-49 jaar         + 0,5 procent

- 50-64 jaar         + 1,4 procent

- 65+                     + 1,3 procent

 

In tijdvakken (op 10+) is de groei in het ochtendspitstijdvak beperkt, daar is het aandeel sowieso altijd het hoogst.

- 06.00 – 09.00 uur          + 0,3 procent

- 09.00 – 12.00 uur          + 0,4 procent

- 12.00 – 16.00 uur          + 1,6 procent

- 16.00 – 19.00 uur          + 1,2 procent

- 19.00 – 24.00 uur          + 2,6 procent

Als we dit relateren aan de tijdstippen van de sportevents lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de positieve impact meer veroorzaakt wordt door Radio Tour de France dan door Radio Olympia. Het is een voorzichtige conclusie, helaas zijn de cijfers op maandniveau niet publiekelijk beschikbaar.

Gelukkig kunnen we volgend jaar (als alles volgens plan verloopt) de cijfers van Radio Tour de France echt in detail zien.

Verlenging FM-frequenties

De laatste daad van Mona Keijzer als staatssecretaris: de verlenging van de huidige FM-frequenties tot augustus 2025 is nu een definitief kabinetsbesluit.

De vraag is wat er nu gaat gebeuren: gaan partijen zoals Kink het besluit daadwerkelijk juridisch aanvechten? Immers, de motivatie van het verzoek is de afname met 17 procent van de bestedingen op radio in 2020 door covid19-crisis.

Maar de bestedingen in 2021 trekken al weer aan en het zou me niet verbazen dat deze in het derde en vierde kwartaal al weer (bijna) op het niveau van 2019 zitten. Dus is dan de verlenging tot 2025 niet een beetje overdreven?


Evert Bronkhorst is strategy director dentsu

Plaats als eerste een reactie

Advertentie