De Luisterplaats Lockdown: wie wint de meeste luisteraars thuis?

Met de april-mei meting kunnen we voor het eerst kijken naar het effect van de ‘intelligente lockdown’ op luisterplaats.

123RF

De nieuwe luistercijfers over de maanden april/mei 2020 geven een compleet beeld van de ‘intelligente lockdown’ periode. Interessant is het daarom om te kijken naar het effect van luisterplaats. Immers, we zitten minder of niet in de auto, op school en fysiek op het werk.

Voor een realistisch vergelijk, los van decembermaand-effecten hebben wij gekeken naar de cijfers van deze meting in relatie tot de cijfers van oktober-november 2019. Immers, in de cijfers van januari-februari zit nog het december-effect en in de februari-maart cijfers al twee weken lockdown.

Advertentie
advertisement

De totale luisterdichtheid is duidelijk gestegen ten opzichte van deze referentieperiode. Als we kijken naar alle zenders is de gemiddelde luisterdichtheid (06-24 uur, alle dagen van de week) gestegen van 14,6 naar 15,3 procent. In het tijdvak 07.00-19.00 uur is de stijging nog sterker, van 19,3 naar 20,6 procent, een stijging van 1,3 procent.

Het zal niemand verbazen dat er een sterke daling zit in ‘auto/onderweg’ en ‘werk/school’ en ‘thuis’ heel sterk gestegen is. Ter illustratie: werkdagen 07.00-19.00 uur een stijging van maar liefst 4,6 procent.

Winnaars en verliezers door andere luisterplaats

De ‘machtswisseling’ van de afgelopen maand, waarbij binnen 20-49 jaar Qmusic de markleider werd en nu ook nog gebleven is, werd mede veroorzaakt door de luisterplaats wijzigingen. Radio 538 verliest veel luisteraars op ‘werk/school’ en ‘auto/onderweg’ en dit verlies wordt niet gecompenseerd door de groei in ‘thuis’. Qmusic verliest ook in absolute luisteraars op deze luisterplaatsen maar in verhouding minder en weet daarom per saldo in zenderaandeel Radio 538 voorbij te gaan.

Opvallend binnen 20-49 jaar is het effect bij NPO Radio 2. Die zender verliest ook sterk op de luisterplaats ‘werk/school’, maar stijgt het sterkst van de grote zenders op ‘thuis’ in deze doelgroep.

Sky Radio stijgt in absolute zin licht op thuis luisteren, maar deze stijging is beperkt en compenseert niet het verlies op de andere luisterplaatsen, wat de relatief sterke daling verklaart.

Gaan we bij ‘back to normal’ ook terug naar ‘normale’ verhoudingen?

De grote vraag is natuurlijk of de wijzigingen die (mede) veroorzaakt zijn door andere luisterplaatsen straks weer verdwijnen als we deze Covid-19 crisis achter de rug hebben. Blijven (en kunnen) mensen de zender trouw blijven die ze nu thuis luisteren of gaan de zenders die nu het meeste last hebben van onze mindere aanwezigheid op werk en auto straks weer profiteren?

Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands

Plaats als eerste een reactie

Advertentie