Detailhandel gaf rondom de feestdagen het meeste uit aan offline reclame

Albert Heijn staat qua retailers op één, maar gaf minder uit dan in 2020.

De detailhandel gaf in november en december het meeste geld uit aan advertenties rondom de feestdagen (Sinterklaas, kerst en oud en nieuw). Dat meldt onderzoeksbureau Adfact. De bruto mediabestedingen van Albert Heijn waren het hoogst: de supermarktketen gaf totaal ruim 14,4 miljoen euro uit aan advertenties rondom de feestdagen. Albert Heijn gaf hiermee 3,5 procent minder uit dan in 2020. Jumbo volgt op de tweede plaats met ruim 12,5 miljoen euro aan bruto mediabestedingen; 2 procent meer dan het jaar ervoor. Op drie staat Lidl (9,5 miljoen euro, 4,9 procent meer dan in 2020).

Bol.com gaf fors meer uit

Opvallend is de focus van Bol.com op advertenties rondom de feestdagen. De webwinkel spendeerde in 2021 totaal zeker 9,5 miljoen euro aan offline reclame, liefst 247 procent meer dan in 2020 (2,7 miljoen euro). Het bedrijf staat hiermee op de vierde plek van merken die het meeste hebben uitgegeven aan feestdagenadvertenties in 2021. 

De top tien bestaat verder uit Aldi, Kruidvat, Plus, Nationale Postcode Loterij, Staatsloterij en Coca-Cola. Laatstgenoemde gaf 113 procent meer uit (totaal 3,7 miljoen euro) dan in 2020. 

(Hoofd)branches

De detailhandel gaf in december als gezegd het meeste uit aan advertenties rondom de feestdagen. Totaal gaat het om zeker 104 miljoen euro, oftewel 60 procent van de totale bruto mediabestedingen die maand. De branche sport en spel volgt met 8 procent (14 miljoen euro) op de tweede plaats. De derde plaats is voor de branche media (6 procent, 11 miljoen euro). 

Vanaf de hoofdbranches ingezoomd op branches, legden levensmiddelenzaken het meeste geld op tafel (bijna 60 miljoen euro). Daarna volgen kansspelen, warenhuizen, drogisterij en parfumerie en elektronica en witgoed. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie