‘Digital out-of-home staat nog in de kinderschoenen’

Echt creatieve digitale out-of-home-uitingen moet je nog zoeken met een lampje, vindt Cees Dingler van Capitola.

Cees Dingler, jurylid van de Ocean Digital Creative Competition, moet lang nadenken als hem wordt gevraagd naar zijn favoriete digital out-of-home-uiting. ‘Die is nog niet gemaakt denk ik.’ Dingler probeert met zijn bureau Capitola altijd voorop te lopen in het omarmen van de nieuwste technieken. Direct proberen, een idee bedenken en een prototype bouwen, zo werkt het bureau meestal. Het leverde deze week een nominatie op The Best Social Awards in de categorie Innovatie voor de eigen virtuele kledinglijn. 
Dingler: ‘Als er een nieuwe techniek is, wil ik altijd een lijstje hebben met bulletpoints met wat die techniek kan. Dat zijn variabelen waarmee je creatief kan zijn. Als er bijvoorbeeld in een digital billboard een bepaalde scantechniek zit en er zit muziek en geluid in, dan zijn dat de variabelen waarmee je een idee kan bedenken. Zo zijn we ook aan de slag gegaan met die kledinglijn.'

Advertentie
advertisement

De ontwikkeling van augmented reality heeft de afgelopen tijd een vlucht genomen, met name doordat de grote social platformen de technologie laagdrempelig hebben gemaakt en er steeds meer toepassingen te zien zijn.

‘Werken met nieuwe technologie kost best wel wat geld. Voor grote projecten is dat het waard. Maar je hebt ook veel bedrijven die op kleine schaal willen experimenteren. Daarvoor is het heel fijn dat Facebook, Instagram en Snapchat augmented reality in hun app hebben. Daardoor kunnen we met veel lagere kosten projecten draaien. We gebruiken daarom vaak hun technieken.’

Impact

Het loont ook de moeite om gebruik te maken van de nieuwst technologieën in out-of-home meent Dingler, omdat de impact in potentie groter is. ‘Het is natuurlijk heel interactief. Als je het goed doet is het ook sharable. Dan gaan mensen er ook mee aan de gang. Dan verschilt het natuurlijk wel of je een digitaal billboard op de snelweg hebt of op het station. Daar moet je over nadenken. Wij merken dat de impact van AR groot is, ook op social. En dat is meetbaar.’

Bekijk hier hele interview met Cees Dingler

Competitie

Dit jaar lanceert Ocean Outdoor Nederland in samenwerking met Adformatie de allereerste en jaarlijks terugkerende Digital Creative Competition Amsterdam. Dé creatieve competitie waarbij reclamebureaus, mediabureaus, ontwerpstudio’s, digital agencies, merken en eigenlijk alle creatieven de grenzen kunnen verleggen in digital out-of-home en strijden om de hoofdprijs van 500.000 euro aan bruto mediabudget. Ideeën insturen voor de Ocean Digital Creative Competition nog tot en met vrijdag 21 mei 2021 23:59 uur naar dccamsterdam@oceanoutdoor.nl.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie