Dit is het moment om in te stappen op Immersive Media

Op steeds meer marcom-afdelingen werd de vraag gesteld: AR/VR – moeten we hier niet iets mee? En daarna: maar hoe dan?

Virtual reality
123rf

Virtual en Augmented Reality zijn zeker niet nieuw meer. Al in 2016 maakte het grote publiek kennis met AR in de succesvolle game Pokemon Go. In hetzelfde jaar was VR hét grote thema van het Mobile World Congress in Barcelona. Op steeds meer Marcom afdelingen werd de vraag gesteld: AR/VR – moeten we hier niet iets mee? En daarna: maar hoe dan?

Drie jaar later zijn er talloze inspirerende voorbeelden te vinden van mooie AR en VR toepassingen. Producties met megabudgetten zoals de Childish Gambino AR app die MediaMonks produceerde of het Nederlandse initiatief Spacebuzz waar kinderen naar de ruimte kunnen reizen. United pakte uit met de Avond van de Filmmuziek en The Weather Channel uit Amerika ging viral met AR-visualisaties van Hurricane Florence. Maar ook als je als merk geen megabudget beschikbaar hebt kun je tegenwoordig aan de slag met 360 graden video. De eerste immersive trainingen die je daarbij kunnen helpen worden inmiddels ook aangeboden.

Advertentie
advertisement

Mogelijkheden

Bovendien kun je jouw kijkers door middel van AR of VR helemaal laten onderdompelen in je verhaal. Slechts vijf minuten met een VR bril op brengt een intense belevenis te weeg. Bovendien kun je je kijker ergens naar toe brengen waar hij nooit zou kunnen zijn. Precies de reden waarom veel erfgoedinstellingen VR omarmen.

Ook mediabedrijven beginnen AR steeds meer te gebruiken omdat het meer mogelijkheden geeft in hun productieproces. De broadcastbeurs IBC stond vol met virtual studio’s waarbij presentatoren in virtual sets plaatsnemen waar allerlei content aan toegevoegd kan worden. Denk aan spectaculaire sets of studio omgevingen, maar ook logo’s en branded content.

Strijd

Daarnaast strijden de techgiganten tegen elkaar om het AR platform te worden van de toekomst. Apple bouwt verder aan haar AR-ecosysteem met de iPhone 11 en werkt aan AR-glasses. Google blijft niet achter en heeft ARCore een update gegeven. En Facebook brengt AR naar je televisie en werkt ook aan een AR-bril.

Aan het twijfelen of AR/VR past in jouw marketing mix? Dit is het moment om in te zetten op immersive media. Terwijl Google, Apple en Facebook met elkaar de strijd aan gaan heb jij nog de kans je te verdiepen in de manier waarop VR en AR jouw merk gaan versterken. Volgende week tijdens de Dutch Media Week staan er diverse evenementen op het programma waar je AR/VR inspiratie kunt opdoen. Bezoek bijvoorbeeld de hele week de Immersive Zone op het Media Park waar demo’s en talks te bezoeken zijn.  

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie