Dit zijn de winnaars en verliezers van het tv-seizoen tot nu toe

De start van het nieuwe tv-seizoen stelt niet teleur. Wie zijn de morele winnaars? Wie zijn de verliezers? MAGNA doet een round-up.

RTL/ANP

Ein-de-lijk… Dat zal wellicht de gedachte zijn geweest van menig zenderdirecteur de afgelopen weken. De spanning voor het najaar was gedurende heel 2019 voelbaar. Er is immers zoveel gebeurd; transfers, nieuwe formats, oude formats in een nieuw jasje, verschuivingen in programmering, rijzende en vallende sterren. En eerlijk is eerlijk… De start van het nieuwe tv-seizoen stelt niet teleur. Wie zijn de morele winnaars? Wie zijn de verliezers? Kan SBS 6 de strijd aan met de concurrentie door 2 oude bekende formats te ‘Frankensteinen’? Waar komt toch die Martien Meiland vandaan? Beau vs. Jinek… Expeditie op zondag… Kortom; de strijd is losgebarsten. ‘Let's get ready to rumble!’


De zondag is voor…
Het leukste is natuurlijk om gelijk in te zoomen op de geheel vernieuwde zondag, want daar staan de meeste klappers geprogrammeerd en is het meest veranderd. En het startschot is er eentje die de boeken in kon.

Op 1 september stonden gelijk Boer Zoekt Vrouw (de voorstelronde) en Expeditie Robinson tegenover elkaar geprogrammeerd, waarbij Expeditie voor het eerst op de zondag te zien was. Hoewel het wel de verwachting was dat Boer Zoekt Vrouw deze strijd zou winnen, is de impact op het aantal kijkers bij Expeditie Robinson minder hoog dan verwacht.

Ruim drie miljoen Nederlanders hebben Boer Zoekt Vrouw gezien en ruim 2,1 miljoen Nederlanders hebben ingeschakeld bij Expeditie Robinson. Wat RTL echter heel vrolijk zal stemmen is dat ze het op de commercieel interessante doelgroep 25-54 jaar gewoon winnen van Boer Zoekt Vrouw. Al is het nipt met 1.195.000 om 1.226.000. Daarbij komt ook nog het feit dat het uitgesteld kijken epische proporties aanneemt met gemiddeld 36% extra kijkers binnen 6 dagen na de live uitzendingen.

De week na BZV was het de beurt aan Onze Boerderij; de wat veilige keuze om oud kandidaten te bezoeken. Het programma doet het niet slecht met gemiddeld 1,5 miljoen kijkers, maar legt het duidelijk af tegen Expeditie Robinson. En is zelfs verwikkeld in een hevige strijd met het, voor SBS 6, goed scorende Miljoenenjacht. Ook dit programma kan rekenen op circa 1,5 miljoen kijkers per aflevering. Kanttekening daarbij is dat het SBS 6-programma een zeer oud profiel heeft. Zelfs nog ouder dan NPO 1. Wat het toch commercieel een minder groot succes maakt.

The winner is: Expeditie Robinson!


Beau vs. Jinek
Vanaf de start van Beau is het een geduchte concurrent gebleken van Jinek. Voornamelijk als je naar de doelgroep 25-54 jaar kijkt. Het doorkijkeffect van de vrijdag (Voice Senior à Beau) legt hem dan ook geen windeieren. Het is echter maar de vraag of hij dit vast kan houden wanneer de Masked Singer vanaf vandaag minder goed bekeken wordt dan The Voice Senior.

Als we na drie weken de balans opmaken doet Beau het op 25-54 jaar beter dan Jinek. Het verschil op 6 jaar en ouder is echter nog aanzienlijk. De kijkcijfers van Jinek liggen daar gemiddeld ruim 40 procent hoger. Met de overstap naar RTL volgend jaar is het de vraag of Jinek de kijkers meeneemt naar de commerciële zender.

Als zij dit doet, zal dit op de totale populatie een positief effect hebben, maar of het op de commerciële doelgroepen ook net zo’n succes gaat worden is maar de vraag. Alles valt ook samen met de kwaliteit van de redactie, want het effect van spraakmakende gasten is aanzienlijk. Uitzending van Jinek met gasten als Mathijs van Nieuwkerk, Özcan Akyol, Martien Meiland en de finalisten van De Slimste Mens scoren bovengemiddeld.

Advertentie
advertisement
anhuysbeau

Beau lijkt echter wel betere cijfers te overleggen dan zijn voorganger Twan Huys, maar zit nog niet op het niveau van Humberto Tan.

The winner is: gelijkspelletje?

beau

Talpa gaat als een speer

De verwachtingen waren hoog, maar dat het zo goed zou uitpakken hadden ze ook weer niet verwacht. Eén van de verrassingen is de excentrieke Martien Meiland van het Chateau Meiland. Alles wat hij aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Je hoeft hem maar in je show te hebben (Jinek & Ranking The Stars) of de kijkcijfers en het rumoer op internet schieten omhoog. Het tweede seizoen doet het dan ook nog beter dan het eerste seizoen. Iedere week lijkt het programma meer fans te krijgen en zie je een stijgende lijn in het aantal kijkers.

meiland

En dat behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst, kan ook gelijk de prullenbak in. Sinds SBS 6 de programma’s Man Bijt Hond en Lingo heeft gereanimeerd, heeft het marktaandeel in dit tijdvak (19.30 – 20.30) de stijgende lijn te pakken. Uiteraard is het nog geen partij voor het NOS Journaal, maar ze naderen het marktaandeel van RTL 4 inmiddels.

StiJG

Hoewel de stijging in de doelgroep 6 jaar en ouder aanzienlijk is, valt het effect op 25-54 jaar enigszins mee. Er zijn dus nog echt wel stappen te zetten op commercieel gebied.

The winner is: SBS 6 en toch ook NPO 1

Winnaars en verliezers

Omdat er zo veel is veranderd, kunnen we niet alles uitgebreid behandelen. Maar om je toch een enigszins compleet beeld te geven van de verhoudingen, hebben we de winnaars en verliezers even op een rijtje gezet:

Winnaars:

  • Expeditie Robinson behoudt zijn populariteit
  • Chateau Meiland is populairder dan ooit
  • Ik Hou Van Holland scoort ook miljoenenpubliek bij SBS 6
  • Beste Zangers op NPO 1 zeer geliefd bij de televisiekijkers met ruim 1,5 miljoen kijkers per aflevering
  • Boer Zoekt Vrouw tot nu toe best bekeken programma van het nieuwe seizoen
  • Dit Was Het Nieuws en Familie Kruys profiteren van het doorkijkeffect van resp. Beste Zangers en Expeditie Robinson
  • Man Bijt Hond en Lingo zorgen bij SBS 6 voor stijging in marktaandeel van de vooravond
  • Nieuwe programmering SBS 6 lijkt aan te slaan
  • NPO 1 blijft in prime time het best bekeken en is vrij stabiel

Verliezers

  • Chantals Pyjama Party begon goed met 1 miljoen kijkers, maar lijkt wel weer kijkers te verliezen
  • Ook het programma Dancing With The Stars had een veelbelovende start, maar kan nog maar rekenen op een fractie van het aantal kijkers van de eerste aflevering
  • Echt Waar!? Kan niet op tegen het geweld van de concurrentie
  • Flirty Dancing is niet het succes waar Wendy van Dijk op gehoopt had
  • RTL 4 lijkt, behalve bij Expeditie Robinson, op andere vlakken wel te verliezen
  • Eilandpraat op RTL 5 kan niet rekenen op het gewenst aantal kijkers
  • Hoewel SBS 6 het goed doet over het algemeen, mogen zij zich toch zorgen maken dat het profiel van de zender niet te oud wordt

To be continued.

Tekst: Arthur Terpstra en Tess Zwaagstra, AV Consultants bij MAGNA



Deze blog is eerder deze week gepubliceerd op de site van MAGNA


Zie ook 
Zenders Talpa Network maken grootste slagen in de tv-markt

Reacties: 2

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Aangezien ik toch niet bij de doelgroep hoor, kan de tv-reclame toch gewoon weg?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Daan
Hieruit zou je kunnen concluderen dat entertainment en niet diepgaande gesprekken gewaardeerd worden door de RTL kijker, want Beau is alles behalve een goed en slim interviewer. Dat zagen we in de gesprekken met Robin Martens en Rudolf van Olden pijnlijk aan de oppervlakte komen. Niet of slecht verdiept in de zaken, niet doorvragen en vooral keer op keer zijn eigen gelijk willen halen en hiermee het gesprek absoluut niet verder helpen. Jinek is ook wel echt NPO, maar kan beter laveren tussen ernst en luchtig dan Twan Huys, moet ze dat wel echt gaan doen anders wordt het voor haar ook lastig.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie