Grote digitale schermen: meer aandacht, hogere merkherkenning

Sterkere emotionele impact bij groot formaat Digital Out of Home, blijkt uit onderzoek Ngage Media, Kinetic en Validators.

Grote digitale schermen zijn (nog) beter in staat de aandacht vast te houden dan kleinere schermen, waardoor er een hogere kans is op een emotionele respons – die bovendien ook nog intensiever is. Dat resulteert vervolgens in een hogere merkherkenning.

Deze resultaten komen uit een onderzoek van Ngage Media, Kinetic en Validators naar de impact van DOOH. Naast real-life eyetracking is voor het eerst ook een biometrische techniek ingezet.

Op verschillende locaties waar zich zowel grote digitale schermen van Ngage Media als kleine digitale of statische objecten bevonden (abri-formaat), liepen 54 proefpersonen rond met een eyetracking-bril om hun kijkgedrag vast te leggen.

Ook droegen zij een zogenaamde Skin Conductance-sensor, waarmee de fysiologische en emotionele impact van OOH-schermen en posters kon worden gemeten (met huidgeleiding).

Advertentie
advertisement

Beter bekeken en meer emotie

De Ngage-schermen werden ten opzichte van kleinere formaten meer en intensiever bekeken. Een contact met een groot scherm bleek gemiddeld uit meer fixaties te bestaan dan een contact met een klein scherm (2,4 versus 1,7).

Door het kijkgedrag vervolgens uit te lijnen met de emotionele respons, werd inzichtelijk dat digitale schermen emotionele responsen oproepen die gemiddeld 1,55 keer sterker waren dan bij kleine schermen.

Arousal

Deze emotionele respons werd gemeten met een sensor op de vingers van de respondenten, die veranderingen in elektrische geleiding op de huid volgt. Het gaat dan om pieken in arousal: veranderingen in emotionele responsen veroorzaakt door omgevingsfactoren, zoals het zien van bijvoorbeeld een uiting op een scherm.

Gekeken werd of en wanneer proefpersonen meer gingen zweten, aangezien zweten een aanduiding is voor psychologische of fysiologische opwinding.

Volgens de drie partijen kan arousal een nieuwe maat zijn voor effectmeting. Binnen andere mediumtypen is nog weinig onderzoek gedaan op basis van biometrische technieken.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie