Hearst Netherlands voert reorganisatie door, mogelijk titels op de tocht

De uitgever moet bezuinigen, een advies ligt bij de ondernemingsraad.

Het gebouw van Hearst Netherlands

Bij Hearst Netherlands dreigt een grote reorganisatie, zo melden verschillende bronnen. De uitgever zou van een groot aantal titels af willen, titels als  Elle, Esquire, Harper’s Bazaar en Quote zouden mogen doorgaan. 

De ondernemingsraad kijkt momenteel naar de reorganisatieplannen die volgens insiders 'ingrijpend' zouden zijn. De Hearst-top doet zelf geen mededelingen en verwijst naar PR-bureau Coebergh Communicatie dat de woordvoering doet.

Eelco Parie, partner bij Coebergh Communicatie bevestigt aan Adformatie dat er een voornemen is om te reorganiseren. 'Op 6 mei is er een adviesaanvraag naar de OR gegaan en zijn alle medewerkers op de hoogte gebracht. Op 31 mei wil men zoals het er nu naar uitziet bekendmaken wat de plannen zijn en wat de nieuwe koers wordt.'

Magazinemarkt onder druk

De coronacrisis laat zijn sporen na in de magazinebranche. Hearst Netherlands had vorig jaar zwaar te lijden onder het feit dat winkels lange tijd gesloten bleven. Zowel de losse verkoop als de advertentieomzet liep daardoor terug. Daarom wil de uitgever die niet lang geleden een nieuw pand in de Houthavens betrok en meer dan honderd fte heeft, flink snijden in het bladenportfolio.

Met name de publiekstitels die in 2017 zijn overgenomen van G+J Media zouden op de tocht staan. Dat gaat om onder meer Glamour, Vogue, JAN, National Geographic en Quest. 

'Periode van onzekerheid'

Update

De directie van Hearst Netherlands heeft besloten vandaag alsnog met een reactie te komen. Daarin worden geen nieuwe details gegeven:

'Naar aanleiding van aandacht in verschillende media over een voorgenomen reorganisatie bij Hearst Netherlands geven wij graag een korte toelichting.

We hebben op 6 mei een adviesaanvraag ingediend bij de Ondernemingsraad voor een reorganisatie. Ook hebben wij alle medewerkers op de hoogte gebracht.

Eerder in gang gezette veranderingen op het gebied van consumentengedrag, adverteerdersbehoeften en mediaconsumptie zijn door de COVID-19 pandemie versneld en zetten door. Om aan de veranderende eisen van consumenten en adverteerders te voldoen moeten we onze onderneming transformeren.

Wij begrijpen dat deze mededeling een periode van onzekerheid inluidt voor betrokkenen. Voordat wij meer inzicht kunnen geven in de nieuwe koers en contouren van de organisatie moeten wij echter het advies van de Ondernemingsraad afwachten.

Die streeft ernaar om uiterlijk 31 mei 2021 advies uit te brengen op de door de directie ingediende adviesaanvraag voor de voorgenomen reorganisatie. Daarbij heeft de OR echter wel het uitdrukkelijke voorbehoud gemaakt dat niet het tijdspad maar de zorgvuldigheid van het proces leidend zal zijn.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie