Het echte belang van de Publieke Omroep

De NPO-discussie moet niet gaan over belangetjes van 28 merken over 17 kanaaltjes, maar over slagkracht, één visie en één missie.

Televisie
123rf

Het rommelt weer eens in Hilversum. Zoveel is inmiddels wel duidelijk na het gelekte nieuws over de contouren van het nieuwe omroepbestel. Iedereen is er meteen als de kippen bij om iets te “vinden” van deze nieuwe contouren. Logisch want op de achtergrond spelen allemaal verschillende belangen. En zoals altijd, zijn al die belangen belangrijk. Als je een analyse zou maken van de huidige situatie ben je alleen al met de interne analyse even bezig.

De NPO coördineert de programmering van alle netten, zenders en online kanalen en zorgt voor de distributie en uitzending van het aanbod. Om het makkelijk te maken heeft de NPO voor deze programmering de beschikking over 5 televisiemerken, 6 radiomerken, 5 themakanalen en één on demand platform.

Fabriek

De omroepen maken de programma’s en zijn verantwoordelijk voor de inhoud daarvan. Van deze omroepen kennen we 2 taakomroepen, 6 omroepverenigingen en drie aspirant omroepen. Die hebben uiteraard allemaal ook hun eigen identiteit. Dus voor het gemak tellen we 28 verschillende labels.

Om deze enorme fabriek in de lucht te houden gaat er jaarlijks een kleine 780 miljoen vanuit Den Haag naar Hilversum.

Rust noodzaak

De combinatie van 28 labels, belangen en machtposities zorgt zeker niet voor een duidelijke visie. Het is min of meer een enclave in omroepland waar intern de rust ver te zoeken is. Dat blijkt ook uit het op 4 juni jl. verschenen advies van de onafhankelijke evaluatiecommissie aan de raad van Toezicht van de NPO waarin zij stelt dat “er is een noodzaak voor meer rust vanuit de politiek, een stabiel budget en een betere samenwerking tussen NPO en omroepen”. De slotzin “en dan komt alles goed” ontbreekt helaas.

Los van dit enorme interne probleem is er nog een echt probleem. Het speelveld rond deze enclave wacht niet tot Hilversum een oplossing heeft bedacht. Wacht niet tot Hilversum snapt dat pleisters plakken niet tot de meest ideale oplossing leidt. Dat het de hoogste tijd is voor een andere kijk op de rol van de Publieke Omroep.

Ontevreden klanten

De Harvard Business Review publiceerde deze week een onderzoek van Thales S. Teixeira (Lumry Family Associate Professor at Harvard Business School) waarin hij stelt dat disruptie niet het probleem is van nieuwe technologie (wat we vaak denken) maar het gevolg is van ontevreden klanten. Dat de discussie wat mij betreft niet moet gaan over commercials na 20.00 uur en regionale zenders op Regio 3 maar over een Publieke Omroep die weer slagkracht heeft met één heldere visie en één heldere missie. Niet over het eigen belang van 28 merken over 17 kanaaltjes maar het belang van de Nederlander die een invulling wil zien van zijn informatie- en entertainment behoeften.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Liesbeth Maliepaard
Mooi staaltje Hilversumpje pesten Ger. Hoe komt dat toch? Even googelen op Ger Koot maakt duidelijk uit welke lobby hij komt: "Gert Koot is ruim 20 jaar werkzaam geweest bij verschillende reclameadviesbureaus. Van thematische- tot actiemarketing-bureaus. Na deze periode is hij in 1999 begonnen als Marketing Directeur bij een internet joint venture van Endemol en SBS Broadcasting om daarna bij SBS Broadcasting de afdeling Multi Media Concepten op te zetten." Slecht dat Adformatie kritiekloos podium vormt voor dit soort propaganda. Je kunt ons publieke bestel namelijk ook heel anders bekijken: het laatste bolwerk waar nog programma's (of noem het content!) worden gemaakt die geen commerciële bijbedoelingen hebben. Veelal met/door/voor talent uit ons land. Ik denk dat we zo'n divers, onafhankelijk geluid hard -zelfs steeds harder!- nodig hebben en zie eerder reden tot extra aankleden dan tot uitkleden. En natuurlijk kan dat best in een andere vorm.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie