Kwart minder reclameomzet voor out-of-home in derde kwartaal

OOH is tot nu toe het hardst getroffen mediumtype tijdens de coronacrisis, vooruitzichten vierde kwartaal niet goed.

De mediabestedingen aan out-of-home (OOH) waren in het derde kwartaal 36 miljoen euro, een kwart minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Outreach, het samenwerkingsverband van de grootste Nederlandse buitenreclame-exploitanten.

OOH is tot nu toe het hardst getroffen mediumtype tijdens de coronacrisis. 

De omzet is in het derde kwartaal van dit jaar wel toegenomen ten opzichte van het dramatische tweede kwartaal.
 

Advertentie
advertisement

In de periode juli tot en met september werd ruim 24 miljoen omgezet in de traditionele buitenreclame (posters). Dit betekent een daling van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in digitale buitenreclame (DOOH) was bijna 12 miljoen euro, 35 procent minder in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar. 

De eerste drie kwartalen van 2020 leverden bijna 91 miljoen aan bestedingen voor out of home. Dat is 38 procent minder dan dezelfde periode in 2019. De daling is met 40 procent bij digitaal groter dan bij traditioneel (36 procent).

Opvallend is dat in de periode januari tot en met september het aandeel van traditionele buitenreclame (67 procent) licht is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019 (63 procent). Sinds DOOH zijn intrede deed in 2015 werd dat aandeel binnen het totaal tot nu toe elk jaar groter. 

Verdere negatieve impact tweede golf

Outreach-voorzitter Eric Kip: 'Helaas hebben we gezien dat OOH ook in het derde kwartaal nog steeds sterk onder druk stond. Dit ondanks het feit dat Nederland tijdens de zomervakantie massaal in eigen land op vakantie is geweest en iedereen buiten uitgebreid heeft kunnen genieten van het heerlijke weer. Het is duidelijk dat de tweede golf covid-19 besmettingen een verdere negatieve impact op het jaarresultaat zal hebben. Hoe groot het negatieve effect precies zal zijn, kunnen we nu nog niet inschatten.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie