Lichte groei tv-bestedingen in eerste halfjaar, stijging schermtijd

We kijken het meest naar sportreportages op mobiele devices, blijkt uit een nieuwe rapportage van SKO.

123RF

De tv-markt is de eerste helft van het jaar uitgekomen op een reclame-omzet van 394 miljoen euro, een stijging van 0,5 procent in vergelijking met de eerste helft van 2018. De spotmarkt heeft 1,2 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar en komt uit op 354 miljoen euro. Non-spot blijft dalen, naar 40 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van marketingorganisatie Screenforce.

De groei van de spotmarkt realiseerde de tv-markt in het tweede kwartaal (+4,8), tegenover een daling in het eerste kwartaal (-2,3 procent). Bij non-spot valt op dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen. 

Retail blijft de grootste adverteerdersbranche met een bruto mediawaarde van 400 miljoen euro. Procter & Gamble was opnieuw de grootste tv-adverteerder met een bruto budget van 40 miljoen.

Advertentie
advertisement

Kijktijd stijgt

GroupM becijferde in juli al dat de lineaire kijktijd door een sterke performance van tv in Q1 en Q2 van 2019 is gestegen. De Stichting Kijkonderzoek (SKO) hanteert de currency TV Schermtijd. Die stijgt in de eerst helft van dit jaar van 188 naar 193 minuten per dag. Alleen bij de groep 13-19 is er een daling.

SchermTijd is een optelling van TV ZenderTotaal en Overig Schermgebruik. Met deze nieuwe currency is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het tv-scherm gekeken wordt.

 

Apps: sport meest bekeken

In samenwerking met de bij Screenforce mediapartijen en GfK is SKO begonnen met de ontwikkeling van een rapportage van de kijktijd via de tv-apps op mobiele devices. Uit een eerste analyse blijkt dat van alle tijd die gekeken wordt via deze apps, 42 procent besteed wordt aan het kijken van sportreportages.

Het best bekeken programma was de halve finale van de Nations League op 6 juni.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Bij mij is het tv-kijken de laatste tijd flink teruggelopen. Het voortdurend moeten wegzappen om reclames van je scherm te houden, is daar een belangrijke factor in. Zelfs als je wegzapt blijven zieke bedrijven als Albert Heijn, Nivea-l'Oréal en Kruidvat aan je kop zeuren, ook al koop je daar om die reden nooit meer. Sport fungeerde voor mij nog enige tijd als uitwijkhaven om reclameblokken op de zender waar ik eigenlijk naar keek, uit te zitten, maar sportbeelden zijn tegenwoordig ook vooral reclamebeelden. Winnaars zijn bovendien clubs die de meeste reclameomzet opleveren. Zodat de spanning helemaal weg is. Geen lol meer aan. Geen sport meer dus en om met tv te gaan priegelen op een mobieltje moet je je trouwens sowieso wel heel erg vervelen. En dat doe ik mij niet zo gauw.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie