Overslaan en naar de inhoud gaan

Na The Voice en DWDD-gate sluiten grote mediapartijen pact tegen ongewenst gedrag

Onder andere Talpa, NPO en RTL tekenen het ‘Mediapact Respectvol Samenwerken’. Ook andere bedrijven uit mediasector kunnen zich…
V.l.n.r. Foto: Manon van der Hoek (NCP), René Delwel (EMG), Pim Schmitz (Talpa Network), Sven Sauvé (RTL), Frederieke Leeflang (NPO),…
V.l.n.r. Foto: Manon van der Hoek (NCP), René Delwel (EMG), Pim Schmitz (Talpa Network), Sven Sauvé (RTL), Frederieke Leeflang (NPO),…
© Foto: Wessel de Groot
V.l.n.r. Foto: Manon van der Hoek (NCP), René Delwel (EMG), Pim Schmitz (Talpa Network), Sven Sauvé (RTL), Frederieke Leeflang (NPO),…
V.l.n.r. Foto: Manon van der Hoek (NCP), René Delwel (EMG), Pim Schmitz (Talpa Network), Sven Sauvé (RTL), Frederieke Leeflang (NPO),…
© Foto: Wessel de Groot

Andere partijen die meedoen zijn de facilitaire mediabedrijven EMG en NEP en de contentproducten van de NCP.  Ook andere bedrijven in de media kunnen zich aansluiten bij het Mediapact.

Ketenbreed

De mediapartijen vinden het belangrijk dat er gezamelijk afspraken worden gemaakt, zodat er op de momenten dat de verschillende bedrijven bij elkaar komen geen onduidelijkheid is over welk gedrag wel en niet gewenst is.

Ze hebben afzonderlijk al verschillende stappen gezet, zoals aansluiting bij Mores.online, het aanbieden van trainingen om mensen bewust te maken van onveilig gedrag en het benadrukken van de aanwezigheid van interne en externe vertrouwenspersonen.

Ze zeggen zich nu 'nog sterker' te maken voor de veiligheid van alle medewerkers: van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten en andere betrokkenen. 'Op elk niveau en in elke schakel van de keten', zoals het persbericht meldt.

Dilemma's delen

De betrokken partijen zeggen op de lange termijn te investeren in het afgeloten mediapact. Dat wordt gedaan door 'doorlopend het gesprek aan te gaan, dilemma’s te delen, van elkaar te leren en elkaar te stimuleren'. Zo inventariseren medewerkers jaarlijks knelpunten, risico’s en kansen om de gezamenlijke werkcultuur te verbeteren.  

Het pact voorziet ook in concrete acties op de korte termijn. Alle bestuurders krijgen een training van een externe partij, ook die van omroepen en producenten. De medewerkers volgen een e-learning over respectvol samenwerken.  Bovendien wordt dit eerste kwartaal van 2023 nog een campagne gestart voor alle medewerkers bij mediabedrijven. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in