Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet markt out-of-home stijgt 11 procent in 2023

Aandeel digitaal met 54 procent voor het eerst groter dan traditioneel.
OOH23
© Outreach
OOH23
© Outreach

De out of home-markt steeg het afgelopen jaar met 11 procent in omzet. De bestedingen aan buitenreclame bereikten een recordhoogte van 279 miljoen euro. Dat is 28 miljoen meer dan in 2022. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame, die met bijna een kwart stegen.

related partner content for mobile comes here

De bestedingen aan out of home worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In 2023 is het aandeel van digitaal met 54 procent voor het eerst groter dan traditioneel. De bestedingen aan traditioneel daalden met 1 procent. Binnen digitaal wordt 25 procent programmatic ingekocht. Dat is een daling: in 2022 was dat aandeel nog 28 procent.

Outreach23-1

Het vierde kwartaal was de beste periode met een omzet van 95 miljoen euro. Dat is 14 procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2022. Nog niet eerder bereikte de omzet in een kwartaal zo’n hoog niveau.

Outreach 23-2

De groeiende bestedingen zijn vooral te danken aan het groeiende vertrouwen van de adverteerders in het mediumtype in combinatie met de digitale transitie die de markt op dit moment meemaakt, zegt Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en ceo van JCDecaux. 'De voorspellingen zijn ruimschoots uitgekomen. Digitale buitenreclame maakt een grote groei door en we zien dat traditioneel desondanks toch behoorlijk stabiel blijft. Dat heeft er in belangrijke mate mee te maken dat buitenreclame eigenlijk het enige overgebleven massamedium is. De talloze mogelijkheden voor de inzet van buitenreclame onder meer door de beschikbaarheid van data, raken onder een groeiende groep adverteerders bekend.'

Majoor ziet dat adverteerders buitenreclame vaker inzetten als alternatief voor televisie.

Dit jaar moet out of home zich uiteindelijk gaan aansluiten bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Later dit kwartaal publiceert de buitenreclamemarkt het nieuwe bereiksonderzoek BRO Next als voorloper.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in