Overslaan en naar de inhoud gaan

Talpa Network laat radiomerk Radio Noordzee terugkeren

Eigenaar John de Mol begon zijn carrière ooit bij 'Noordzee', Nederlandstalige muziek volgens onderzoek steeds populairder.
Talpa Network
© ANP
Talpa Network
© ANP

De zender wordt dinsdag om 09.00 feestelijk gelanceerd in de eerste uitzending van de 'Radio Noordzee Ochtendshow' met Silvan Stoet door prins Pieter-Christiaan. 

Programmering

Silvan Stoet doet van 07.00 uur tot 10.00 uur de ‘Radio Noordzee Ochtendshow’, daarna volgt Marlayne Sahupala tot 12.00 uur. Elke week neemt één Nederlandse artiest 'Radio Noordzee Lunchen met' van 12.00 uur tot 13.00 uur voor zijn of haar rekening. De ‘Radio Noordzee Middagshow’ is van 16.00 uur tot 18.00 uur in handen van Jan-Paul Grootentraast. 

Opleving Nederlandstalige muziek

Nederlandstalige muziek beleeft volgens creative director Talpa Network Radio Dave Minneboo. 'Deze muziek van eigen bodem, bieden wij vanaf vandaag daarom een podium met Radio Noordzee. De reacties van artiesten waren overweldigend na de aankondiging van Radio Noordzee eerder dit jaar en dat zie je vandaag terug in de geweldige line-up van artiesten die de zender een warm hart toedragen.'

Een onderzoek van het Hart van Nederland-panel wijst uit dat Nederlandstalige muziek momenteel erg populair is. Ruim een kwart van de respondenten (29%) is de afgelopen jaren meer Nederlandstalige muziek gaan luisteren. De deelnemers geven aan dat er 'steeds meer' leuke Nederlandstalige muziek, bands en artiesten zijn en waardeert de muziek meer dan vroeger.

'Emotionele' band John de Mol met Noordzee

Radio Noordzee begon als zeezender in de jaren zeventig en heette toen Radio Noordzee Internationaal. Talpa-baas John de Mol was er zelf nog dj toen zijn vader de eigenaar van de zender was. In de jaren negentig was de zender actief als Radio Noordzee Nationaal onder de vleugels van Strengholt Holding.

Onder de vlag van eigenaren Strengholt Holding, SBS Broadcasting en De Telegraaf krijgt de zender na een herverdeling een minder FM-kavel toegewezen. John de Mol koopt Noordzee in 2002. De mediamagnaat doet dit om 'emotionele' redenen. Hij houdt van het merk waar hij ooit als dj zijn carrière begon. 

Bij een nieuwe FM-veiling koopt hij voor ruim 80 miljoen euro het voormalige - ongeclausuleerde -frequentiepakket van Sky Radio en Noordzee FM is door (bijna) heel Nederland te horen. Het wordt geen groot succes en er volgen diverse formatwijzigingen.  

De Mol verkoopt in mei 2005 het pakket aan De Persgroep (DPG Media) dat Qmusic lanceert. Twintig jaar later herintroduceert hij Radio Noordzee. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in