Mediahuis: hoger nettoresultaat in 2023, nieuwsmediamarkt onder druk

Moeilijke marktomstandigheden drukken op het operationele resultaat.

ANP

Mediahuis behaalde in 2023 een netto resultaat van 72 miljoen euro. Dat is 7 miljoen hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het vrijdag verschenen jaarverslag van het Belgische mediabedrijf. Het betere resultaat is vooral het gevolg van substantieel lagere reorganisatiekosten in vergelijking met 2022. Ze werden deels gecompenseerd door hogere financieringskosten als gevolg van de sterk gestegen marktrente.

Het operationele resultaat van de groep bleef onder druk als gevolg van de 'moeilijke marktomstandigheden' en daalde van 156 naar 153 miljoen euro. Wel was er een lichte toename van de omzet.

Mediahuis is in Nederland eigenaar van onder meer De Telegraaf, NRC en radiozenders als Radio Veronica en 100% NL.

Digitale groei nieuwsmedia beperkt, moeilijke advertentiemarkt

Het aantal nieuwsmedia-abonnees daalde (alle landen totaal) met 1 procent. Het aantal digitale abonnees nam verder toe en maakt nu bijna 50 procent van het totaal uit. De printomzet daalde naar verwachting verder en de digitale groei was 'beperkt'. 

Op de advertentiemarkt was het een moeilijk jaar voor de nieuwsmedia, 'met wel wat regionale verschillen'. Verder waren in Nederland de distributiekosten per exemplaar hoger door verschillende (markt)omstandigheden.

Afzonderlijke resultaten van de Nederlandse nieuwsmedia zijn niet bekendgemaakt.

 

Mediahuis tuigt in Nederland audiotak verder op

Mediahuis deed vorig jaar volop mee aan de veiling van de FM-frequenties in Nederland en verwierf het volledige aandeelhouderschap van RadioCorp, eigenaar van de radiozenders 100% NL, SLAM! en Sunlite. Ook nam het concern Radio Veronica over van Talpa Network. Dit jaar wordt verder geïnvesteerd in Radio Veronica met de komst van de bekende dj's Gerard Ekdom, Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes.

Reorganisatieplannen Mediahuis Nederland

Mediahuis is bezig met de integratie van de drie nu nog apart opererende takken Mediahuis Nederland (De Telegraaf, regionale kranten, radiozenders), Mediahuis Limburg (dagblad De Limburger) en Mediahuis Noord (Dagblad van het Noorden). Mediahuis NRC kan afzonderlijk blijven opereren en verder groeien binnen het concern. 

Na de samenvoeging komt er een directie die bestaat uit Rien van Beemen (nu ceo van Mediahuis Nederland), Koos Boot (nu ceo van Mediahuis Noord) en financieel directeur Barbara Lokhorst. De plannen zorgden in de zomer voor frictie bij de verschillende afzonderlijke takken. De status is onbekend.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie