Mediahuis: nettoresultaat stijgt 43 procent, grote groei digitale abonnementen

Sterk jaar voor uitgever ondanks door coronacrisis verslechterde advertentiemarkt.

Mediahuis Groep heeft een sterk 2020 achter de rug, ondanks de coronacrisis en de als gevolg daarvan verslechterde advertentiemarkt. Het Belgische mediabedrijf had een geconsolideerde omzet van 990,5 miljoen (+132 procent), een REBITDA van €171,5 miljoen (+52,6 procent). en realiseerde een operationeel resultaat van 121,9 miljoen (+56 procent). Het netto resultaat van de groep bedroeg 58,6 miljoen euro, een stijging van 43 procent ten opzichte van 2019.

Advertentie
advertisement

Digitale groei en enorme toename abonnementen

Mediahuis zag in 2020 het totale aantal abonnees in België, Nederland, Luxemburg en Ierland boven de 1,5 miljoen uitstijgen. Dit betekent een groei van +11 procent in abonnees. Daarbij gaat get vooral om een grote toename in digitale abonnementen. Inclusief de abonnees van het vorig jaar overgenomen NDC mediagroep bedraagt het aantal abonnees momenteel 1,7 miljoen.

Waar de digitale abonnementen in 2019 zo’n 25 procent vertegenwoordigden, is nu 1 op de 3 abonnementen van Mediahuis digitaal, vaak gecombineerd met een papieren weekendkrant. Op de Nederlandse markt steeg het aantal digitale abonnementen met bijna de helft (+47%). De toename van het totale aantal abonnementen van de groep, zowel print als digitaal, bedroeg zo’n +11 procent.

NRC kende het voorbije jaar een stijging van de abonneestand met 16 procent en dat is goed voor het hoogste aantal abonnees in de geschiedenis van de krant. Ook De Telegraaf en de regionale kranten van Mediahuis Nederland toonden een sterke groei in het aantal abonnementen. Het aantal abonnees van De Telegraaf nam toe met zeker 14 procent. De regiotitels komen op +5 procent uit.De Limburger tenslotte wist het afgelopen jaar de structurele daling in aantal abonnees een halt toe te roepen. 

Advertentiemarkt

Zowel de advertentieomzet als de omzet van digitale marktplaatsen werd hard geraakt door de covid-19 pandemie en de daar uit voortvloeiende coronamaatregelen. De uitgever verwacht dat de druk op de advertentieomzet ook de komende periode nog zal blijven aanhouden. Recent bundelde Mediahuis Nederland de nationale sales in Mediahuis Connect (zie hier het interview daarover met Slaven Mandic). 

De advertentieomzet daalde in 2020 'met 10 tot 20 procent', afhankelijk van markt en merk. Door de succesvolle verkoop van digitale abonnementen en de sterke groei van e-commerce kon de groep een deel van dit omzetverlies compenseren.

Verkoop aandeel Keesing Media

Mediahuis zette in 2020 ook verdere stappen in haar diversificatiestrategie, gericht op het verbreden van het ontwikkelingspotentieel van de groep. Naast de al eerder genoemde overname van NDC, betrad het concern met de investering in de Nederlandse scale-up Lepaya de markt van de education technology. Om de groeistrategie op het gebied van audio verder kracht bij te zetten, ging NRC over tot de overname van radiozender Sublime. Verder verkocht Mediahuis Groep zijn minderheidsbelang van 30 procent in Keesing Media Group.

Internationaal was er de overname van Luxemburgs grootste mediagroep Saint-Paul Luxembourg.

Gert Ysebaert, ceo Mediahuis groep: 'De stappen die Mediahuis de voorbije jaren zette op het vlak van digitale transformatie maakten dat we als groep sterk stonden toen de covid19 crisis toesloeg. Onze nieuwsmerken bleven sterke journalistiek brengen en bereikten meer mensen dan ooit tevoren. Bezoekcijfers van nieuwssites en -apps gingen door het dak en ook het aantal luisteraars van onze podcasts groeide exponentieel. Een sterke digitale groei die leidde tot een ongekende toename in het aantal abonnees. Maar ook als organisatie maakten we het afgelopen jaar een versnelde digitale transitie door. Dat maakt van 2020 een kanteljaar in de digitale transformatie van onze groep, waarmee we een sterke basis hebben gelegd voor verdere groei.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie