Premium

Veronica onder vuur na wangedrag Derksen: ‘Stop met adverteren dan!’

Veronica gaat niet met Derksen in gesprek na zijn uitspraken over Akwasi. Arno Peperkoorn: ‘De bonden moeten een vuist maken.’

Veronica gaat Veronica Inside-presentator Johan Derksen niet aanspreken op zijn gedrag.

Veronica gaat Veronica Inside-presentator Johan Derksen niet aanspreken op de uitspraken die hij maandagavond deed in het programma over rapper Akwasi. Adverteerders worden opgeroepen hun campagnes van de zender te halen. 

Voor wie de ophef gemist heeft: Derksen stelde Akwasi - die tijdens de Dam-demonstratie een toespraak gaf over racisme - ‘een ontzettende vervelende raaskallende rapper’ te vinden. Over de Black Lives Matter-protesten zei hij dat hij op tv ‘alleen maar schreeuwende gekkies ziet die de ruimte krijgen’. De man die in Leeuwarden verkleed als Zwarte Piet bij de BLM-demonstratie aanwezig was, werd door Derksen en mede-presentator Rene van der Gijp gebombardeerd tot ‘held’. Derksen voegde daar vervolgens nog aan toe: 'Weten we zeker dat dat niet Akwasi is?'

Het is niet de eerste keer dat het team van Veronica Inside zich op deze wijze uitlaat. Eerder haalde Derksen uit naar Sylvana Simons en noemde haar een ‘hysterisch juffrouwtje dat zo trots als een aapje is’. Van der Gijp raakte twee jaar geleden in opspraak na transfobe grappen over de Vlaamse presentatrice Bo van Spilbeeck. Desondanks stelt de zender dat 'uitspraken binnen VI voor rekening van de mensen aan tafel' komen. Veronica zegt wel ‘tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen’ te zijn.

Beide mannen worden op sociale media flink bekritiseerd. Veel mensen vragen zich af waarom Veronica en Talpa zich niet uitspreken over de Zwarte Pieten-opmerking. Arno Peperkoorn van de stichting IncludeNow, voor inclusiviteit in de media en marketingbranche, is woest. Op de Facebookpagina van de stichting, die vandaag een petitie startte voor gelijkwaardigheid in de branche, schrijft hij: 'Zo werkt het dus niet! Zo houd je racisme in stand.' Peperkoorn roept bonden op een vuist te maken. 'Al die merken die tegen racisme zijn (...) stop met adverteren dan. Doe echt iets! Want hier naar kijken en wederom onder het tapijt schuiven... zo werkt het niet. Sta op. Handel!'

Ook filmproducent Julius Ponten roept op sociale media Veronica, Talpa en adverteerders tot de orde. Op zijn Instagramaccount schrijft hij: Gaan jullie lekker Veronica, Talpa, Wilfred Genee en alle adverteerders?

Of er gehoor wordt gegeven aan de oproep van Peperkoorn moet nog blijken. BvA-voorzitter Frenkel Denie laat in een reactie weten: ‘Het is aan merken en merkleiders om te kiezen of ze publiek stelling willen nemen. Tegelijk onderstrepen wij dat merken veel kunnen doen voor een  inclusieve samenleving en beeldvorming. De huidige ontwikkelingen maken het des te dringender om hier als bvA meer dan ooit alle aandacht aan te geven.’

Advertentie
advertisement

Oproep Heleen Mees

In 2017 ontstond er een verhitte maatschappelijke discussie toen Volkskrant-columniste Heleen Mees een oproep deed aan adverteerders om te stoppen met het adverteren op GeenStijl en Dumpert. Aanleiding was een column van Rosanne Hertzberger in NRC, die hevige kritiek uitte op Dumperts programma DumpertReeten, waarin filmpjes werden beoordeeld met behulp van halfnaakte vrouwen.

Diverse bedrijven kondigden destijds aan te stoppen met hun advertenties op de sites, die van vrouwonvriendelijkheid werden beschuldigd. Hak, Biermerk Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en de Persgroep staakten hun advertentiecampagnes. Anderen, zoals Ahold, de Vereniging Eigen Huis, Belvilla en Bol.com, bleven de sites trouw.

'Deze maatschappelijke discussie over het al of niet commercieel boycotten van een controversieel mediaplatform als GeenStijl stimuleert ook de discussie over transparantie en brand safety in het online medialandschap. Het is voor adverteerders van groot belang dat hun reclame ook online in de juiste omgeving wordt getoond', was de reactie van de bvA.

Jan Driessen, oud-voorzitter van de bvA en tegenwoordig zelfstandig communicatieadviseur bij Q+A Communicatie, stelde het 'uiterst gevaarlijk en belachelijk' te vinden dat journalisten pleiten voor een advertentieboycot. ‘We hebben in Nederland namelijk een rechtsstaat. Als lezers een opinie té kwetsend of té discriminerend vinden, kunnen ze in ons land al gewoon naar de rechter stappen. Maar zelf dreigend gaan bepalen wat wel en niet kan, creëert een glijdende schaal waarvan we verre moeten blijven.’

GeenStijl werd in 2018 door Mediahuis verkocht aan de hoofdredacteuren van het blog. Mediahuis-topman Gert Ysebaert zei in een interview met de Volkskrant daarover: 'We willen ons concentreren op professionele journalistiek en daar hoort een bepaalde ethiek bij. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen.'

Adverteerders boycotten Fox News

Intussen hebben verschillende Amerikaanse adverteerders zich teruggetrokken uit de Tucker Carlson Tonight-show. De Fox News-presentator ligt net als Derksen onder vuur vanwege omstreden opmerkingen over de Black Lives Matter-demonstraties. 'Het gaat ze beslist niet over zwarte levens. Onthoud dat ze achter je aan zullen komen', zei Carlson onlangs in zijn show. Een woordvoerder van Fox News liet in een reactie weten dat de opmerking van Tucker 'naar democratische leiders verwees.'

Walt Disney Co., Papa John's en T-Mobile US zeiden deze week dat ze niet langer in zijn show zullen adverteren. Mike Sievert, CEO van T-Mobile schreef op Twitter dat hij niet langer naar Carlson's show zou kijken en de opmerkingen 'gemeen' noemde. 'We adverteren niet meer in de show. Bye bye, Tucker Carlson!'

De World Federation of Advertisers (WFA) heeft merken in een open brief opgeroepen om zich teweer te stellen tegen racisme en intolerantie ‘in al zijn gedaanten’. De open brief was een reactie op de wereldwijde protesten naar aanleiding van de gewelddadige dood van George Floyd. Amerikaanse creatieve professionals pleitten in een brandbrief aan Industry Leaders voor meer actie dan eenmalige donaties en holle steunbetuigingen. 

Lees ook: Internationale adverteerdersbond op de barricade tegen racisme, Nederlandse BVA veel behoudender

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Marc Fahrner
Ik denk dat Jan Driessen het juist formuleert. Het moet niet zo worden dat nu iedereen de hele dag over elkaar heen gaat buitelen om politiek de meest correcte te zijn. Laten we wel de validiteit in het oog houden. Je mag er altijd wat van vinden. Ook Johan Derksen. Ik had bijvoorbeeld meer dan vraagtekens bij de uitleg van Akwasi tijdens de uitzending van Beau over zijn opmerking van de zwarte Zwarte Piet die hij komende november in z'n gezicht gaat schoppen. Ineens was dit creatief en artistiek woordgebruik van de woordkunstenaar die hij zegt te zijn. Dus vond hij dat iedereen dit ook als zodanig zou moeten hebben geïnterpreteerd. Excuses niet nodig dus. Natuurlijk.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie