Nederlander keek in 2021 minder tv, uitgesteld kijken gestegen

SKO Jaaroverzicht 2021: NPO marktleider in 2021.

123RF

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Dat blijkt uit het SKO Jaaroverzicht 2021. Het rapport verschijnt later deze maand. 

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar 17,2 procent, wat overeenkomt met 27 minuten per dag. In 2020 was dit nog 24 minuten per dag.

De tv-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, was in 2021 200 minuten (3 uur en 20 minuten). Dit is 6 minuten minder dan in 2020. De in coronatijd relatief goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s zorgden in het jaar 2020 voor de hoge kijktijd. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de tv-schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (zoals Netflix, Videoland en Disney+).

 

Advertentie
advertisement
SKO1
Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

De kijkcijfers in dit jaaroverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld. 

Marktaandelen zenders

De publieke omroepen behaalden in 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,3 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,6 procent en de Talpa Network tv-zenders 15,9 procent.

In het avondtijdvak (18:00- 24:00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 38,0 procent, de zenders van RTL Nederland 29,2 procent en de Talpa Network tv-zenders 18,2 procent. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag als in de avond was dit 24,8 procent.

NPO1 was met 24,1 procent marktaandeel afgetekend de marktleider.

Het marktaandeel van de zendergroep met SKO Light zenders is in 2021 uitgekomen op 2,9 procent.

In deze cijfers zijn de commerciële doelgroepen niet meegenomen.

Advertentie