New Skool Media verbetert winstgevendheid en ziet kansen voor titels in buitenland

Het bedrijfsresultaat van de uitgever kwam in 2017/2018 uit op 2,5 miljoen, de nettowinst op 1 miljoen.

New Skool Media (NSM) heeft in de periode 2017/2018 (18 maanden) een bedrijfsresultaat behaald van 2,5 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op ruim 1 miljoen euro.

De cijfers hebben betrekking op het verlengde boekjaar 2017/2018 (18 maanden). New Skool Media deponeerde sinds de start steeds cijfers over een gebroken boekjaar en daar wilde CEO Erwin van Luit vanaf. Vanaf 2019 rapporteert de uitgever over een kalenderjaar. Volgens Van Luit komt bedraagt de genormaliseerde ebitda in 2018 ruim 10 procent van de omzet.

Verder heeft New Skool Media de omzet over de hele linie weten te stabiliseren – met name de abonnementenomzet – de solvabiliteit sterk verbeterd en de schuldpositie fors afgebouwd (-4 miljoen euro).






 

 

Advertentie
advertisement

Scherpe keuzes

De resultaten stemmen Van Luit tevreden. ‘We hebben scherpe keuzes gemaakt en bouwen aan een toekomstbestendige strategie. We hebben afgelopen jaar het portfolio stevig gerationaliseerd, waarbij we titels hebben verkocht, gestaakt of hebben samengevoegd met andere titels binnen ons portfolio. Daardoor hebben we focus op onze belangrijkste en meest kansrijke producten. Ook hebben we de organisatie aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. We hebben gesaneerd waar nodig en op een aantal cruciale plekken nieuw management aangesteld.’

Zo werden de voetbalbladen in het portfolio gestaakt, Zeilen en Home & Garden werden verkocht, de titel Moto73 is in een joint-venture verdergegaan en KnowHow samengevoegd met Kijk. Verder kwam er onder meer
één saleshuis en werd New Skool Studio opgezet dat content maakt voor adverteerders. Dit jaar begon het vernieuwde Elsevier.


 

Elsevier stabiel

Over Elsevier zegt Van Luit: ‘De nieuwe strategie slaat aan. We hebben de abonnementenomzet in de loop van 2018 weten te stabiliseren en zullen dit jaar met deze omzetstroom gedurende het gehele jaar volledig stabiel zijn. In de losse verkoop die in het algemeen in de tijdschriftenmarkt onder druk staat, komen we uit op een index van 102. Dat is een indicatie dat de nieuwe formule werkt.’

Moeilijke advertentiemarkt

Ondanks de positieve cijfers voor de hele uitgeverij wil Van Luit niet weglopen voor de nog altijd moeilijke advertentiemarkt. ‘We zijn heel actief in het opzetten van een brede bereikspropositie in plaats van op titelniveau, maar er blijft druk op de advertenties. Daarom zijn we onder meer ook New Skool Studio begonnen.’

New Skool Media heeft een langetermijnstrategie waarbij het bedrijf zich richt op marketing rond langlopende abonnementen en loyale klanten. ‘
De strategie is: geen winstmaximalisatie of uitmelken van het bedrijf, maar juist investeren in de mediamerken en de communities die ze bedienen. We zijn ervan overtuigd dat we met gerichte investeringen en innovatie, met name digitaal, onze merken en daarmee ons bedrijf verder kunnen ontwikkelen en groei kunnen versnellen.’

Internationaliseren

De ambitie is verder om titels te internationaliseren. ‘We zien kansen voor een aantal van onze titels in het buitenland, zoals Kijk, Vorsten en Delicious.’ Ook sluit Van Luit acquisities niet uit. ‘Rond bestaande grote merken gaan we kijken naar overnames. Dit jaar investeren we verder in de vier titels Fiets, Truckstar, KnipMode en Columbus. Daarna gaan we kijken naar de andere titels.’

New Skool Media is de één-na-grootste  magazine-uitgever van Nederland, met achttien consumententitels, 320.000 abonnees en 200 werknemers.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie