Nieuw groot crossmediaal bereiksonderzoek in de maak

Initiatiefnemers zijn SKO, NLO, NOM en VINEX. Off- en online kijken, lezen en luisteren komen erin samen.

123RF.com

De organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland hebben vandaag gezamenlijk een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd voor de opzet en uitvoering van een nieuw mediabereiksonderzoek. Nederland heeft daarmee wereldwijd de primeur. Het is het eerste land waarin een tender wordt begonnen voor een crossmediaal bereiksonderzoek. 

De onderzoeken van Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de Verenigde Internet Exploitanten (Vinex) moeten in het nieuwe bereiksonderzoek samenkomen. Het betekent dat in één onderzoek kijken, lezen en luisteren, zowel online als offline, wordt gemeten. 

Advertentie

Via de vier organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en omroepen betrokken, maar ook de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA).

Nieuwe standaard

De RfP moet leiden tot een nieuwe, gezamenlijke standaard voor het meten en rapporteren van bereik van media en reclame. Het nieuwe onderzoek moet voldoen aan een aantal uitgangspunten:

  1. Er is behoefte aan meer en continu inzicht in het crossmediale bereik en gebruik van media en reclame door doelgroepen. Dit vraagt bijvoorbeeld om het creëren van overlap waar mogelijk.
  2. Het onderzoek moet future-proof zijn door aan nieuwe vormen van mediaplanning, -inkoop en trading tegemoet te komen, zoals: addressable advertising, programmatic, mobile, SVOD-media.
  3. De verzamelde data over het kijken, lezen en luisteren moeten voldoen aan de geldende kwaliteitsstandaarden. Daarbij moet de opzet en dataverzameling volledig GDPR en E-privacy compliant zijn.
  4. Door de samenwerking tussen de bereiksonderzoeken moeten er efficiencyvoordelen komen.

Nieuwe organisatie

De initiatiefnemers van de tender - SKO, NLO, NOM en VINEX - zijn van plan om een nieuwe organisatie op te richten die verantwoordelijk wordt voor het nieuwe bereiksonderzoek. Over de organisatievorm en de weg daar naartoe gaan de partijen in de komende maanden verder praten.

Deelname RfP

De RfP bestaat uit een Engelstalig document dat bij de initiatiefnemers is op te vragen door een verzoek te sturen via info@tmam.nl. Bureaus hebben tot 16 juli de tijd om aan te geven of zij mee willen doen aan de tender.

FOAM

Vier jaar geleden probeerden marktpartijen al eens een nieuw bereiksonderzoek op te zetten onder de naam FOAM (Future of Audience Measurement). Dat kwam toen niet van de grond.

Later deze week een interview met betrokkenen over dit nieuwe onderzoek.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie