Omzet Ster in eerste halfjaar gestegen, vooral flinke plus tv

Ook ten opzichte van 2019 is de omzet gestegen. Stijging tv-omzet compenseert daling online reclame.

De omzet van Ster uit tv, radio en online is in de eerste helft van 2021 uitgekomen op 97,2 miljoen euro. Dat is iets hoger dan in 2019 (toen was het 96,75 miljoen), maar veel hoger dan vorig jaar (+36 procent), toen als gevolg van de coronacrisis de bestedingen lager waren. 

Vooral de tv-omzet is flink gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Die is 43 procent hoger dan in de eerste helft van 2020 en 7 procent hoger dan in de eerste zes maanden van 2019. 

Ster heeft daarmee geen last gehad van de scherpe daling van de online advertentieomzet. Sinds 1 januari mag er nog beperkt worden geadverteerd op de online kanalen van Ster. Die zijn alleen nog beschikbaar voor partijen van algemeen nut, ofwel niet-commerciële boodschappen. De beperkingen zorgden voor een daling van 77 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020. 

De halfjaarcijfers van 2021 zijn net als in 2019 gedeeltelijk te danken aan de sportprogrammering van de publieke omroep. In 2019 werd het WK vrouwenvoetbal gespeeld en afgelopen weken stemde Nederland af op het EK voetbal en de Tour de France. Ook de komende periode is er met de Olympische en Paralympische Spelen nog veel sport te zien en te beluisteren bij de NPO.

Online reclame Ster

Ondanks deze online beperkingen heeft Ster de ruimte die beschikbaar is, goed verkocht, zegt directeur Frank Volmer. 'Er is veel interesse in het online aanbod bij maatschappelijke organisaties.' 
 
In 2020 was er nog sprake van een stijging van de online omzet, toen de banners en online video’s op alle online kanalen van de NPO goed waren voor zo’n 3 miljoen euro, een stijging van 37 procent in vergelijking met 2019.

In januari 2020 is Ster volledig overgestapt op cookieloos adverteren.

Tweede helft

De verwachting voor de tweede helft van 2020 is dat de vraag naar reclameruimte op tv hoog blijft met de Olympische en Paralympische Spelen en de Top 2000. Volmer verwacht dat NPO hiermee kan rekenen op rond de 30 procent aandeel van de kijk- en luistertijd in de doelgroep 25-67.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie