Onze oplossing voor Vtech

De campagne voor de kindercamera KidiZoom van Vtech waarbij de Vloggercam centraal staat.

VTech is wereldleider op het gebied van elektronisch en educatief speelgoed. Zij maakt gebruik van de allernieuwste technologieën om innovatief en leuk speelgoed aan te bieden voor ouders die zich actief bezighouden met alle facetten van de ontwikkeling van hun kind. Al 40 jaar ontwikkelt VTech zo speelgoed die educatie én plezier combineert, gebaseerd op het motto "Leren is kinderspel”.

De vraag

Ontwikkel een campagne voor de kindercamera's van VTech onder het submerk KidiZoom waarbij de Vloggercam centraal staat. Deze campagne komt bovenop de reguliere Q4 video campagne (lineair & online video) die het merk en de producten van VTech (waaronder ook de Kidizoom producten) in de breedte communiceert.

Onze oplossing: Vlogmasters 2020!

Aangezien de ‘reguliere awareness’ al middels de eerder aangegeven videocampagne op peil werd gebracht, konden we ons voor dit vraagstuk specifiek focussen op de inhoudelijke bekendheid en met name de wow-factor van de Kidizoom vloggerproducten. En hoe kun je die nu beter laten zien dan ze in de praktijk door de doelgroep te laten ervaren?

Om de doelgroep aan te spreken is er een serie vlogs gemaakt. Onder leiding van 3 influencers gaan 3 talentvolle vloggers challenges met elkaar aan. Het talent dat dat het beste doet mag zichzelf een jaar lang Vlogmaster noemen. In de periode voorafgaand aan de campagne stemde de doelgroep kids voornamelijk af op “Jump” video’s, “Prank” vlogs en keken ze graag naar TikTok “Dansjes". Op basis van die informatie zijn de opdrachten bedacht en de logische vervolgstap was om daarbij de juiste influencers te selecteren.

In de eerste aflevering helpt Rutger het vlog talent Noor met het uitvoeren van een gewaagde jump. Hij geeft haar tips & tricks voor het uitvoeren van de sprong en hoe ze dat het beste in beeld kan brengen. Kalvijn en Guy hebben in de tweede aflevering de lolbroek aangetrokken, want zij halen leuke grappen uit met de broers van Guy. In aflevering drie maken we kennis met de dansmoves van Ella die samen met Celine en Michiel een TikTok video maakt. Op basis van de views, stemmen en het advies van een vakjury werd in aflevering vier de Vlogmaster bekend gemaakt.

 

Het resultaat

VTech had voor de Belgische en Nederlandse markt 10.000 VloggerCams gereserveerd. Het feit dat deze binnen no time waren uitverkocht zegt veel over impact van de campagne.

De doelgroep die afstemde op Vlogmasters heeft geen moment het idee gehad dat ze naar reclame aan het kijken waren. Juist door het authentieke karakter van de afleveringen is Vlogmasters een kijkcijfer hit geworden.

Aflevering 1: leverde 31K unieke bezoekers op
Aflevering 2: leverde 268K unieke bezoekers op
Aflevering 3: leverde 69K unieke bezoekers op
Aflevering 4: leverde 181K unieke bezoekers op

De kijkers konden op hun favoriet stemmen en binnen een paar dagen stond de teller al op 6.000, naast het aantal views was dit een goede indicatie dat de campagne aansloeg. Op de vraag om zelf een leuke vlog in te zenden reageerden de kijkers ook massaal. Leuke inzendingen werden op YouTube geplaatst (VTech Vlogmasters kanaal) en ook die filmpjes werden ruim 20.000 keer bekeken. Alles bij elkaar opgeteld kunnen we concluderen dat deze creatieve benadering extreem goed heeft gescoord.

Google Trends

Naast het enorme verkoopsucces heeft VTech met de Vlogmasters campagne ook haar positie als marktleider in Nederland en België verstevigd.​ Dit is onder andere terug te zien in topscores op zowel  het merk VTech als het submerk Kidizoom binnen Google Trends (zie bovenstaand).

Vlogmasters

Plaats als eerste een reactie