Oprichting The Good Life Agency van Fred Moolhuijsen blijkt inderdaad hoax

Het gaat om een zogenaamd 'sociaal experiment' van Sire, verwezenlijkt door N=5 en Bijl PR.

Begin deze week werd The Good Life Agency , een bureau dat diensten levert om ‘gewone’ mensen succesvol(ler) te laten lijken. Dat moesten we althans geloven. Een goed deel van mensen en media gingen daar ook in mee, maar veel zagen ook direct dat het een hoax was. &;Het imagobureau is niet echt&;, zegt Sire nu, &;maar een sociaal experiment, ontwikkeld door N=5 in samenwerking met Bijl PR voor onze nieuwe campagne "Voor wie doe jij het eigenlijk?".

Onthullingsvideo:

Onthulling
&;Doel van het experiment&;, legt Sire uit, &;was om te kijken hoe ver mensen gaan voor een succesvol(ler) imago en tegelijk om een maatschappelijk debat los te maken over het toenemende streven naar perfectie. Dit werd donderdagavond in een speciaal item voor dit thema onthuld bij RTL Late Night door Humberto Tan.&;

Waarom deze Sire-campagne?
&;Veel jongeren en volwassenen voelen zich mislukt, dankzij het zogenaamde perfecte leven van hun vrienden op bijvoorbeeld social media. De plicht tot perfectie is op alle fronten inmiddels een serieus maatschappelijk probleem. We liegen elkaar ongelukkig met als gevolg dat we ons eenzaam voelen in ons falen. Stop met de competitie in de strijd voor het meest perfecte leven. Vraag je eens af wat het goede leven is, voor jou, en niet voor de bühne&;, zo stelt professor dr. Paul Verhaeghe, één van de experts die bij ontwikkeling van de campagne geraadpleegd werd. Sire zegt dat uit onderzoek blijkt dat we ongelukkig worden door ons leven mooier voor te doen dan het is en ons te veel laten leiden door wat anderen van ons verwachten. 

 

&;Doel heiligt middelen&;
In een tijd waar het thema &;&; veelbesproken is, internationaal én in Nederland, besloot Fred Moolhuijsen toch om zich voor te doen als oprichter van The Good Life Agency. Nep dus. Voelt hij zich daar zelf wel senang bij? Moolhuijsen: &;Het was een heel eervol, maar ook dringend verzoek dat ik deze zomer van Sire kreeg. De context en het thema raakte me en deed me besluiten me voor dit hogere doel in te zetten. Het waren een paar turbulente dagen. Een welgemeend excuus voor die mensen die vinden dat ze in de maling genomen zijn. Maar het doel heiligt naar mijn mening de middelen.&;

Tekst gaat verder onder infographic

Voor wie?
De onthulling van het experiment is ook de start van de nieuwe Sire-campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’. Lucy van der Helm, directeur Sire: &;De campagne laat mensen stilstaan bij de vraag of je bepaalde keuzes maakt omdat je daar zelf gelukkig van wordt of om hiermee aan verwachtingen van anderen te voldoen. Perfectie lijkt tegenwoordig de norm. Gewoon goed is niet goed genoeg meer.&; Bas van Berkestijn, bestuurslid SIRE en bedenker van het thema vult aan: &;Uit onderzoek blijkt namelijk dat we het gelukkigst worden wanneer we dingen doen die we echt zelf willen. Als we handelen vanuit onze eigen verlangens en trouw blijven aan onszelf. En niet omdat we succesvol willen overkomen op anderen of omdat we denken dat het van ons verwacht wordt. Daarom laat SIRE in haar nieuwste campagne heel Nederland stil staan bij de vraag "Voor wie doe jij het eigenlijk?".&;

Commercials
N=5 ontwikkelde hiervoor onder andere drie televisiecommercials (zie onderaan), een online campagne, radiocommercials, outdoor, print en social media waarin een moment van contemplatie en zelfonderzoek aangereikt wordt. Daarnaast is de site voorwie.nl met inspirerende content ontwikkeld en gerealiseerd door Superbruut in samenwerking met Feka. 356media realiseerde de pers- & promofilms. Bijl PR tekende voor alle PR-activiteiten, DVJ Insights voor marktonderzoek, Monalyse voor de campagnemonitoring. 

Impressies
Naast Fred Moolhuijsen werkten ook Bijl PR, Bonkers, Monalyse en 356media, Superbruut, Feka en DVJ Insights belangeloos mee aan de campagne. Bijl PR, zegt dat het &;sterk polariserende promofilmpje&; voor de lancering van The Good Life Agency de aandacht van miljoenen Nederlanders trok. Het bureau: &;Een samenwerking met RTL Boulevard, LINDA, De Speld en Coen & Sander van Radio538 deed de sneeuwbal rollen, waarna ook andere nieuwsmedia en influencers het bericht overnamen. Vervolgens brandde op social media een ware landelijke discussie los. In nog geen 3 dagen tijd is er een enorm bereik gerealiseerd (16 miljoen impressies) met 32.000 unieke bezoekers op thegoodlifeagency.nl en 170 aanvragen voor de statusverhogende diensten. Het fictieve bureau ontving zelfs een aantal open sollicitaties en een samenwerkingsverzoek van een modellenbureau.&;

Commercial 1: Voor wie - social media:

Commercial 2: Voor wie - kantoor:

Commercial 3: Voor wie - Viool:

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie