Philips krijgt 30 procent van het samenwerkingsverband, TPV de rest.
Philips heeft voor deze constructie gekozen omdat het al langere tijd niet goed gaat met de verkoop van televisies. De dure televisies kunnen niet op tegen de goedkopere concurrenten uit Azië. De fabrikant probeerde het vorig jaar nog met een omvangrijke marketingactie, maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat.
Met name tegenvallende televisie-verkopen rond het WK voetbal deden Philips de das om. In het eerste kwartaal van dit jaar werd een negatief bedrijfsresultaat (ebita) gehaald van 106 miljoen euro.
Merk
Het Philips-merk komt minimaal vijf jaar in handen van de joint-venture. Zo wil het bedrijf een deel van het financiële risico uitbesteden maar tegelijkertijd ook de merknaam op televisies behouden. Zo blijft de het Philips-merk zichtbaar voor de consument.
In ruil voor de merknaam ontvangt Philips vanaf 2013 royalties. In 2013 zal dat minstens 50 miljoen euro zijn. Vanaf 2014 is het 2,2 tot 3 procent van de omzet. TPV betaalt daarbovenop een nog te bepalen bedrag voor zijn belang. Dat bedrag is afhankelijk van toekomstige inkomsten. Na zes jaar kan Philips zijn resterende belang verkopen aan TPV.
Philips-ceo Frans van Houten in een interview met televisiezender CNBC: 'Het was bij mijn aantreden duidelijk dat we een oplossing moesten vinden, omdat we niet in staat waren om waarde te creëeren.'
Bron: Volkskrant

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu