Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips besteedt televisieproductie (en merk) uit

Elektronicaconcern Philips gaat zijn televisie-activiteiten en merknaam uitbesteden via een joint venture met het Chinese TPV Technology.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Philips heeft voor deze constructie gekozen omdat het al langere tijd niet goed gaat met de verkoop van televisies. De dure televisies kunnen niet op tegen de goedkopere concurrenten uit Azië. De fabrikant probeerde het vorig jaar nog met een omvangrijke marketingactie, maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat.
Met name tegenvallende televisie-verkopen rond het WK voetbal deden Philips de das om. In het eerste kwartaal van dit jaar werd een negatief bedrijfsresultaat (ebita) gehaald van 106 miljoen euro.

Merk
Het Philips-merk komt minimaal vijf jaar in handen van de joint-venture. Zo wil het bedrijf een deel van het financiële risico uitbesteden maar tegelijkertijd ook de merknaam op televisies behouden. Zo blijft de het Philips-merk zichtbaar voor de consument.

In ruil voor de merknaam ontvangt Philips vanaf 2013 royalties. In 2013 zal dat minstens 50 miljoen euro zijn. Vanaf 2014 is het 2,2 tot 3 procent van de omzet. TPV betaalt daarbovenop een nog te bepalen bedrag voor zijn belang. Dat bedrag is afhankelijk van toekomstige inkomsten. Na zes jaar kan Philips zijn resterende belang verkopen aan TPV.

Philips-ceo Frans van Houten in een interview met televisiezender CNBC: 'Het was bij mijn aantreden duidelijk dat we een oplossing moesten vinden, omdat we niet in staat waren om waarde te creëeren.'

Bron: Volkskrant

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in