Podcast van de week: Below the Radar, Above yourself

Jeroen de Bakker van Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Audioproducties van adverteerders waar je naar wilt luisteren.

Bij de Dutch Creativity Awards, het grote ADCN-prijzenfestijn, van vorige week viel onder meer ‘Below the Radar, Above yourself’ in de prijzen. Een branded podcast in opdracht van het Ministerie van Defensie met als doel om potentiële commando’s te werven. 

Voor een groeiend aantal bedrijven en organisaties wordt de uitdaging om goed personeel te vinden, steeds groter. Eerst iets  van ict en financiële dienstverlening, maar inmiddels van vrijwel elke sector.

En dus worden wervingscampagnes steeds crucialer: je wil er als werkgever zeker van zijn dat potentieel talent weet je bent en - nog beter - jou overweegt bij de volgende carrièrestap. 

Advertentie
advertisement

Groene baret

De uitdaging voor het Korps Commandotroepen om goed personeel te vinden is misschien wel groter dan waar ook. Een commando word je namelijk niet zomaar: voor je de befaamde groene baret mag dragen heb je een strenge selectie en zware opleiding moeten doorstaan.

Om aan nieuwe rekruten te komen, zet Defensie vrij structureel campagnes in. Met de relatief jonge doelgroep in het vizier, is innovativiteit en de inzet van nieuwe digitale media kanalen een must. En ja, dan kun je natuurlijk lastig om digital audio - of specifieker: podcasts - heen. 

Met zorg gemaakt

In ‘Below the Radar, Above yourself’ is schrijver Dennis Gaens host en interviewer. In elke aflevering spreekt hij met een commando over een specifieke gebeurtenis. Zoals Rico, die vertelt over een vuurgevecht in Afghanistan. Of Henk, die een verhaal deelt over een reddingsoperatie in het hooggebergte van Alaska. De storytelling podcast is met zorg gemaakt: goed geëdit en verrijkt met een soundtrack en sounddesign. 

Ja, en de verhalen van de commando’s doen natuurlijk de rest. Stoere mannen die een inkijkje geven in hun wereld. Ze laten daarbij overigens ook een klein beetje de menselijke kant zien van hun werk, bijvoorbeeld de soms lastige keuzes die onder hoogspanning gemaakt moeten worden. 

Wanneer je als 18-jarige een latent verlangen hebt om tot deze special forces toe te treden, dan zal je enthousiasme na het beluisteren van deze podcast ongetwijfeld zijn aangewakkerd. En dat blijkt ook uit de resultaten, die zijn na te lezen op de site van de Dutch Creativity Awards. Hoogwaardige storytelling werkt dus, ook bij het zoeken naar nieuw personeel.

Andere winnaars

Het was de eerste keer dat bij de Dutch Creativity Awards bekroningen uitdeelde in de categorie Podcast. Andere winnaars waren ‘Topstukken’ van de Vriendenloterij en ‘Verborgen Verhalen’ van ANWB. Beide producties zijn ontwikkeld door audio agency Airborne. 

Meer merkwaardige podcasts?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspaginaGelijk luisteren naar merkwaardige podcast? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie