Podcast van de week: Inside The Breakthrough

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument graag naar luistert.

Stel, je bent marketeer bij een farmaceutisch bedrijf dat onderzoek doet naar behandelingen tegen diabetes en je denkt: een podcast, da’s een medium waar ik wel iets mee kan. Dan is de kans groot dat je na een interne brainstorm uitkomt op een format waarbij elke keer een onderzoeker bij de microfoon mag plaatsnemen om te vertellen over recente ontdekkingen en innovaties. Je zet de podcast online en ontdekt vervolgens dat het aantal luisteraars tegenvalt. Want ja, echt onderscheidend blijkt het toch niet te zijn, zo’n aanpak waarbij je het alleen maar over jezelf hebt. 

Medische doorbraken

Gelukkig zijn er ook mensen die niet het bovenstaande gebaande pad volgen. SciMar is een Canadees farmaceutisch onderzoeksbedrijf, gericht op diabetes. De pay-off luidt ‘bringing breakthrough science to market’. Dat is tegelijkertijd het motto van de podcast die het maakt, Inside The Breakthrough. 

Het uitgangspunt van de podcast is dat er wordt teruggekeken op belangrijke medische doorbraken in het verleden. Om tot innovaties te komen, is het namelijk heel zinvol om terug te kijken. Welke lessen kunnen we leren van grote wetenschappers als Newton en Einstein? En hoe kun je daar als wetenschapper op verder bouwen?

Perfect raamwerk

Het format blijkt een perfect raamwerk voor buitengewoon onderhoudende verhalen. Zo word je als luisteraar in de laatste aflevering meegenomen naar een expeditie van een Britse vloot, in 1845. Onder leiding van de legendarische kapitein Sir John Franklin. Het doel van de vloot is om de Noordwestelijke Doorvaart te verkennen: dit is een scheepvaartroute die dwars door het Noordpoolgebied loopt, boven Canada. Als die route eenmaal in kaart is gebracht, scheelt dat veel tijd voor schepen die vanuit Europa de Amerikaanse westkust willen bereiken. 

Helaas pakt de expeditie onfortuinlijk uit: de schepen komen vast te zitten in het poolijs. Van zowel de schepen als de bemanning wordt nooit meer iets vernomen, verschillende zoekpogingen ten spijt. 

Maar dan, in 2014, blijkt er onder de Inuit al bijna anderhalve eeuw een verhaal de ronde te doen over de gestrande expeditie - inclusief de specifieke locatie. De Inuit, die al lang in het gebied wonen, hebben een vorm van mondelinge overdracht waarbij er geen details verloren gaan. En inderdaad, met moderne sonarapparatuur worden de schepen op die manier uiteindelijk dan ook gevonden.

Two-eyed seeing 

De podcast weet dit spannende verhaal uiteindelijk te verbinden aan het fenomeen van ‘two-eyed seeing’: hierbij combineer je als wetenschapper traditionele wijsheid met moderne technologie. En dat blijkt de precies de aanpak te zijn die SciMar gebruikt om tot nieuwe behandelwijzen te komen voor diabetes, een aandoening die veel blijkt voor te komen bij de Canadese inheemse bevolking. Door tradities te respecteren en te combineren met moderne geneeskunde, worden er uiteindelijk effectieve behandelingen ontwikkeld. 

Nieuwe inzichten

Inside The Breakthrough laat zien hoe je met een creatieve aanpak tot verhalen kunt komen die geweldig zijn om naar te luisteren, die je verrijken met nieuwe inzichten en die bovenal ook nog eens een keer duidelijk maken waar je als bedrijf voor staat. Zonder het een half uur over jezelf en je laatste ontdekking te hebben. 

Luister naar Inside The Breakthrough op Spotify

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie