Podcast van de week: Twistappels

Airborne kiest onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren. Deze week: Twistappels van Kanzi. 

Is een podcast voor elk merk geschikt? Het is een vraag die ons, bij audio agency Airborne, vaak wordt gesteld. Nou… nee, eigenlijk niet. Zo is een podcast een nogal inhoudelijk medium en je moet dus iets te melden hebben. Belangrijker nog is dat je als merk met de inzet van een podcast goed voor ogen moet hebben aan welke doelstellingen het bijdraagt. Is het bijvoorbeeld een branding-instrument waarmee je nieuwe merkassociaties wil creëren bij consumenten? Of wil je je als bij potentiële werknemers profileren als interessante werkgever? Elke doelstelling vraag om een andere aanpak.

Appelmerk

Met bovenstaande in het achterhoofd is het interessant om te kijken naar de podcast ‘Twistappels’. Deze is gemaakt door het appelmerk Kanzi. Daar raakte de redactie van de ‘Podcast van de week’ al enigszins door in de war: appelrassen als Elstar of Granny Smith, dat kennen we, maar een appelmérk… daar hadden we nog nooit zo bij stilgestaan. Maar het bestaat: Kanzi is een merk en een merk dat moet geladen worden. Want wat heb je er anders aan?

Fictief liefdesverhaal

In de communicatie van Kanzi is het 5-minuten moment een belangrijk, terugkerend element. In die tijd kun je een appel eten en even helemaal ergens aan denken. Zo’n 2 jaar geleden bracht het merk bijvoorbeeld het aanstekelijke nummer ‘5 Minuten vakantie’ uit van rapper Glen Faria, als onderdeel van een campagne. 

Vanuit diezelfde gedachte ontwikkelde Kanzi de podcast ‘Twistappels’, die eerder dit jaar verscheen. Een 6-delige serie met afleveringen van, uiteraard, 5 minuten. Het is een fictief liefdesverhaal dat zich deels afspeelt op een appelboomgaard. De reeks is gemaakt door Pascal van Hulst en Tom Hofland, die eerder fictiepodcasts maakte als ‘De Blankenberge Tapes’ en ‘Phasmophobia’. Zij hebben een soort vorm gevonden waardoor fictie ineens heel dicht bij de werkelijkheid komt. Dat geldt ook voor ‘Twistappels’, dat zorgvuldig en met aandacht is gemaakt. 

Merkeffect

De inzet van een podcast vanuit Kanzi is creatief en gedurfd. En een leuke vondst om het gebruiksmoment te verrijken met een podcast. Het zou helemaal sterk zijn geweest als je met een QR-code op de appel bij de serie terechtkomt - en dat is niet geval, voor zover wij kunnen zien - want daarmee zou er een hele directe koppeling zijn tussen de podcast en het eten van een Kanzi-appel. 

Deze campagne maakt vooral ook nieuwsgierig naar de effecten op merkniveau, want dat lijkt hierbij namelijk de belangrijkste doelstelling. Wordt met ‘Twistappels’ in de supermarkt een merkvoorkeur gecreëerd? Zijn er bij luisteraars hierdoor nu nieuwe associaties ontstaan? Zien zij Kanzi vanaf nu bijvoorbeeld als een merk dat staat voor verbeelding? Het zou waardevol zijn om daar meer over te weten, want dat zou een goede basis zijn om nog heel veel andere producten te verrijken met podcasts. 

Luister naar ‘Twistappels’ op Spotify

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digital audio? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Airborne. 

Advertentie
advertisement
Advertentie