Premium

Jamal Jama over merken die teruggeven aan de doelgroep

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Jamal Jama van Jama Media.

Jamal Jama

Deze week was Jamal Jama, oprichter/creatief directeur van Jama Media, oprichter van @whatsculture (58,7k volgers) en MediaBelofte 2020, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Jama over zijn week: 'Het thema dat ik heb gekozen zijn merken of organisaties die initiatieven zijn begonnen om iets terug te geven aan hun doelgroep/de community.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. Aimé Leon Dore X New Balance

'De community gym van Aimé Leon Dore en New Balance. De twee merken hebben na eerdere succesvolle samenwerkingen hun krachten gebundeld om een sportzaal te restaureren in de Lower East Side in New York. De gym bevat een muurschildering van kunstenaar Jacob Rochester waarop de diversiteit van de wijk goed te zien is. Inwoners uit de buurt kunnen hier deelnemen aan verschillende programma's en buitenschoolse activiteiten die georganiseerd worden door ALD en NB. Ik vind het vooral mooi om te zien dat zij de samenwerking verder trekken dan alleen een collectie kleding en schoenen.'

Aimé Leon Dore is a fashion and lifestyle brand based in Queens, founded in March 2014

Advertentie
advertisement
De muurschildering van Jacob Rochester
De muurschildering van Jacob Rochester

2. We are changing the colour of the outdoors

'Flock Together is een vogelspot-collectief uit Londen, voor en door mensen van kleur ('we are changing the colour of the outdoors'). Outdoor activiteiten zijn vaak niet gericht op deze doelgroepen, wat ervoor zorgt dat zij social exclusion voelen. Flock Together verlaagt de drempel voor jongeren van allerlei verschillende achtergronden om kennis te maken met outdoor activiteiten, nieuwe mensen te ontmoeten en rust te vinden in de natuur. Merken als FILA en Uniqlo hebben al samengewerkt met Flock Together. Ik ben benieuwd of dit initiatief in de toekomst zal uitbreiden naar andere landen.'

Leden van het vogelspot-collectief Flock Together
Flock Together verlaagt de drempel voor jongeren van allerlei verschillende achtergronden om rust te vinden in de natuur

3. Afrikaans erfgoed staat centraal in het merk Daily Paper

'De samenwerking tussen Daily Paper en het Elman Peace and Human Rights Center in Somalië biedt voormalige kindsoldaten een weg terug naar de maatschappij door middel van therapie en scholing. Kinderen van het centrum (13-16 jaar) hebben tijdens hun kunsttherapie tekeningen gemaakt die vervolgens op T-shirts van Daily Paper zijn gedrukt. Het resultaat was een collectie van 10 T-shirts met de kunstwerken van deze kinderen en de opbrengsten waren voor het centrum om hun programma's door te ontwikkelen. Afrikaans erfgoed staat centraal in het merk van Daily Paper; deze samenwerking laat zien dat zij niet alleen inspiratie putten uit het continent, maar ook iets terug geven.'

Afrikaans erfgoed staat centraal in het merk Daily Paper
De samenwerking tussen Daily Paper en Elman Peace brengt voormalige kindsoldaten een weg terug naar de maatschappij

4. Virgil Abloh's gift aan jonge creatieven

'In de mode-industrie waarin er veel wordt gezegd maar weinig wordt gedaan, zette [wijlen] Virgil Ablon zich in om jonge creatieven de tools te bieden om stappen te kunnen maken. Zijn ''FREE GAME'' is een online portaal waarop jonge mensen alle ins & outs kunnen leren over hoe je een merk kunt starten. Een database vol met informatie en links, van hoe je een merknaam bedenkt tot hoe je communiceert met fabrieken. Een van de zoveel redenen waarom hij een inspiratiebron was voor velen. Rest In Peace, Virgil.'

''FREE GAME'' is een online portaal waarop jonge mensen alle ins & outs kunnen leren over hoe je een merk kunt starten
''FREE GAME'' is een online portaal waarop jonge mensen alle ins & outs kunnen leren over hoe je een merk kunt starten

5. Uit Pakistan kreeg je bijvoorbeeld foto's te zien van een voetbalcompetitie voor meisjes

'Tot slot Goal Click - Global Football Storytelling ("helping people understand one another through football"), een initiatief waarmee mensen hun cultuur en gemeenschappen zelf kunnen documenteren met behulp van analoge camera's en via voetbal. Door middel van wegwerpcamera's die verstuurd worden naar verschillende organisaties wereldwijd, die ze lokaal verspreidden, heeft Goal Click al meerdere reeksen fotoseries kunnen verzamelen en delen.

Een van de meest inspirerende projecten op het gebied van storytelling naar mijn mening. Niet alleen krijg je als kijker te zien wat voor verbindende kracht sport heeft, maar worden ook bepaalde stereotypen ontkracht. In een Goal Click serie in Pakistan kreeg je bijvoorbeeld foto's te zien van de voetbalcompetitie voor meisjes, terwijl heel veel zouden denken dat meisjes daar niet participeren aan sport - laat staan voetbal. Ik raad iedereen aan om een paar series van ze te bekijken op hun website. Dit lijkt me een mooie, prachtige, positieve pick om mee af te sluiten!'

Een 'Goal Click' uit Nepal
Een 'Goal Click' uit Nepal

Komende week is fotografe Anne Claire de Breij (aka ACDB), onlangs winnaar van de SO '22 Award, curator van #RPOTFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie