Premium

'Reclamemasten gevaar voor verkeersveiligheid'

Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS) wil af van snelwegreclame. Veilig Verkeer Nederland (VVN) hekelt snel wisselende uitingen.

Reclamemast Ocean Outdoor
https://www.oceanoutdoor.nl/

Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS), wil een verbod op reclamemasten langs de snelweg. Dat zegt VVS-voorzitter Nelly Vollebregt in De Telegraaf. ‘We ageren allemaal tegen het gebruik van de smartphone achter het stuur, maar tegelijkertijd wordt wel toegestaan dat dit soort zuilen chauffeurs afleidt. Het is een verkeerd signaal, waar we grote problemen mee hebben.’

Advertentie
advertisement

Onwenselijk

De reclamemasten leiden volgens VVS tot verkeersongelukken. De stichting richt zich met zijn protest primair op Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies omdat die de vergunningen verstrekken voor de masten. Vollebregt nogmaals in De Telegraaf: ‘Digitale led-reclameschermen waarop de boodschap om de zes seconden wisselt, leiden de bestuurder visueel- en cognitief af, waardoor minder snel gereageerd wordt op onverwachte en gevaarlijke verkeerssituaties.’

6 seconden

De Telegraaf meldde in eerste instantie dat VVN ook een verbod op snelwegreclame wil, maar woordvoerder Rob Stomphorst laat in een reactie weten dat dat niet het geval is. Wel waarschuwt hij voor het snel wisselen van reclame-uitingen: 'Reclamemakers hebben natuurlijk altijd de focus op een impactvolle en in het oog springende boodschap. Dat is natuurlijk prima als het online of in een krant of tijdschrift tot uiting komt of in een televisie- of bioscoopreclame. Het is waardevol wanneer reclamemakers bij het ontwerp van een boodschap waarvan zij weten dat deze prominent langs de weg komt te staan juist niet kiezen voor het bewust afleiden van automobilisten door hele snelle 6 seconden-wisselingen.'

Volgens Stomphorst zou het geen overbodige luxe zijn als die norm zou worden opgenomen in de Nederlandse Reclamecode. 'Stilstaand beeld kan, maar snel wisselende beelden breken in op de focus van de automobilist. Wanneer we met een reclamecode, die beschrijft dat er geen sprake mag zijn van snel wisselende beelden op reclame-uitingen langs wegen met veel verkeer, kunnen we voorkomen dat er afleiding ontstaat. Zo hoeft het wat ons betreft niet direct verboden te worden.'

Stomphorst zegt overigens dat het aantal ongevallen dat rechtstreeks met (snel wisselende) snelwegreclame te maken heeft, niet is te duiden. Dat is zelfs met het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname al lastig. 'Maar we kunnen wel stellen dat het bij smartphonegebruik gaat om enkele tientallen doden en enkele honderden ernstig gewonden per jaar.'

 

Reactie Ocean Outdoor

De reclamemasten worden in Nederland voor een belangrijk deel geëxploiteerd door Ocean Outdoor Nederland (met afstand marktleider) en Hillenaar Outdoor. Managing director van OON, Meindert van den Heuvel, zegt in een reactie aan Adformatie dat Ocean met al zijn schermen ruimschoots aan alle wet- en regelgeving voldoet. ‘Wij bepalen zelf niet wat wel en niet gevaarlijk is, daar hebben wij ook geen mening over. De overheid beslist of er ergens wel of niet een scherm mag komen. Nederland is daar overigens redelijk strikt in, in vergelijking met andere landen. Regels waar wij aan moeten voldoen, variëren van de afstand tot aan de weg, de lichtintensiteit en wel of niet knipperen. Omdat we de grootste partij zijn, willen we alle discussie zoveel mogelijk voor zijn. We zorgen er altijd voor dat we ruim binnen de lijntjes blijven.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie