Overslaan en naar de inhoud gaan

Roland van Kralingen roept op tot omgekeerde marketing

Winst is minder belangrijk dan innovatie en creatie, aldus de internationaal marketingstrateeg in zijn nieuwe boek ‘Frontrunners’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel bedrijven zijn bezig met het creëren van financiële waarde (meer winst), het draait niet om economische waarde (groei, werkgelegenheid), zei hij tegen het aanwezige publiek.

‘Het huidige portfolio wordt bewaakt. Er wordt op die manier weinig nieuws gecreëerd.’

En zeker niet ten tijde van recessie, voegde Van Kralingen eraan toe.

Van Kralingen haalde in zijn praatje de beroemde quote van econoom Milton Friedman aan: ‘The business of business is business’ (‘ [pdf]).’

Hij gaf aan dat dit absoluut niet waar is. ‘Overconsumptie is schadelijk’.

Persoonlijk gewin 

En ook heel kwalijk, want hier staat persoonlijk gewin voorop. Innovatie, nieuwe producten zijn in het primaire proces ondergeschikt geraakt.

Maar er zijn bedrijven die het wel snappen, meldde Van Kralingen, en die spelen de centrale rol in zijn boek: de marktleiders.

‘Zij gaan voor autonome groei. Waar zij naar streven is voor medewerkers, toeleveranciers en klanten glashelder.’

Welke bedrijven worden marktleider (of runner-up)? Dat is de centrale vraag in zijn boek.

Volgens Van Kralingen beschikken zij over acht eigenschappen:

1. Bij marktleiders staat meerwaardecreatie centraal in de onderneming

2. Marktleiders creëren hun eigen marktsegment

3. Marktleiders innoveren het segment

4. Marktleiders zijn sterk verbonden met de context

5. Marktleiders hebben een sterke identiteit

6. Marktleiders bouwen een sterk merk

7. Marktleidersnemen hun verantwoordelijkheid

8. Marktleiders innoveren hun marktbewerking continu

Zo zijn zij sterk gefocust op het creëren van meerwaarde, en niet zozeer bezig met het maken van winst. Wel met innoveren en het creëren van nieuwe marktsegmenten.

Van Kralingen: ‘Die bedrijven groeien het snelst en weten hun marge te behouden.’

Hij roept op tot omgekeerde marketing. ‘Stop de marketingwedstrijd: steeds groter, steeds meer.’ Bedrijven moeten zich niet zo druk maken om het imago van hun merk, meent hij.

‘De buitenkant is niet belangrijk. Het gaat om de binnenkant. Ga uit van je kwaliteit van je product, wat je toevoegt. Richt je op de “unieke binnenkant”, laat dat spreken, dan komt het goed met het merk.

‘Door te streven naar marktleiderschap, daar wordt je bedrijf beter van. Of je nu uiteindelijk markleider wordt of niet.’

Bedrijven die dit goed doen zijn volgens hem Omo (met de Buitenspeelbond) en Dove (zelfvertrouwen meisjes) van Unilever. Maar ook Nespresso en

Boudewijn Poelmann (l) en Harold Zwaal

Roland van Kralingen overhandigde het eerste en tweede exemplaar van zijn boek aan Boudewijn Poelmann, eigenaar van Novamedia (De Postcodeloterij), het bedrijf dat onlangs de boekwinkel Scheltema en ECI.nl overnam, en Harold Zwaal, commercieel directeur van Novamedia en directeur van Scheltema.

MarketingOnline publiceerde deze zomer aan enkele inzichten uit het boek, zoals:

-

-

-

In nummer 11 van Tijdschrift van Marketing besteden we aandacht aan Van Kralingens visie op marktleiders.

Roland van Kralingen spreekt 2 december op het, dat als thema heeft: voor welke groei ga jij?.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in