Premium

RTL Nederland ziet advertentiemarkt ruim een kwart dalen

Groei Videoland-abonnees met 40 procent, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van moederbedrijf RTL Group.

Ceo Sven Sauvé
RTL

RTL Nederland heeft een moeilijk eerste halfjaar gedraaid, logischerwijs als gevolg van de coronacrisis. De advertentiemarkt daalde naar schatting met 26,2 procent in de eerste zes maanden van het jaar. De omzet daalde mede daardoor met 11,9 procent naar 207 miljoen euro (eerste helft 2019 was dat 235 miljoen euro). De ebitda was fors lager en kwam uit op 2 miljoen euro (was 18 miljoen euro in dezelfde periode 2019).

Advertentie
advertisement

Minder grp's, aandeel in de plus

Volgens cijfers van GroupM over het eerste halfjaar verkochten alle exploitanten minder grp's, maar de hardste klappen vielen in absolute zin bij RTL en verkoophuis Ad Alliance, wat 55.000 minder grp's verkocht.

Het marktaandeel van Ad Alliance daalde volgens GroupM licht van 43,1 naar 42,7 procent, als het aandeel van de oud-BrandDeli zenders in 2019 ook zou worden meegeteld. De daling van Ad Alliance komt volledig uit de oud-BrandDeli zenders die 0,8 procent aandeel verloren, waar de RTL-zenders juist 0,4 procent groeiden.

Het aandeel van nagenoeg alle AdAlliance zenders herstelde in het tweede kwartaal met lichte groei in de laatste weken, als gevolg van de goed scorende programma’s 1-tegen-50 (voormalig 1-tegen-100), Beter Laat dan Nooit en Ik weet er alles van.

Autonoom groeide het aandeel van Ad Alliance met 0,6 procent, omdat het BBC-First (0,9 procent aandeel) verloor aan Talpa.

Videoland

Met Videoland, de streamingdienst van RTL Nederland, ging het goed in het eerste halfjaar. Er werd meer naar tv- en videoschermen gekeken. Videoland wist het aantal betaalde abonnees te laten groeien met 40,7 procent in vergelijking met 30 juni 2019. 
Deze groei was voor een groot deel te danken aan het tweede seizoen van de eigen 'originals': de serie Mocro Maffia en reality-format Temptation Island.

RTL introduceerde onlangs advertentiemogelijkheden op Videoland. Er komen drie abonnementsvormen. De kijker kan bijvoorbeeld een basisabonnement kiezen en krijgt dan reclame te zien. Daarvoor betaalt hij 4,99 euro per maand, de helft van het premiumabonnement. 

De komende periode gaat RTL de nieuwe abonnementen gefaseerd introduceren, zowel voor nieuwe als voor bestaande klanten. Dit geldt ook voor de mogelijkheden voor adverteerders, in samenwerking met verkoophuis Ad Alliance.

Vertrouwen in uitgestippelde koers

Ceo Sven Sauvé noemt de impact van Covid-19 op de advertentiemarkt groot. 'Gelukkig konden we terugvallen op de stevige fundamenten van onze strategie. Door snel te handelen en kritisch te kijken naar onze kosten hebben we ondanks de aanzienlijke daling in advertentie-inkomsten toch een positief resultaat kunnen realiseren. Videoland is wederom gegroeid in aantal abonnees en kijktijd en we hebben in de commerciële doelgroepen onze positie als marktleider op tv vastgehouden.' 

Sauvé zegt vertrouwen te hebben in de uitgestippelde koers. 'Met de steun van een sterke aandeelhouder en onze focus op het maken van relevante, lokale content gaan we met vertrouwen verder op die koers.'

RTL Group

Ook moederbedrijf RTL Group werd zwaar getroffen in het eerste halfjaar. De groepsomzet daalde met 16,4 procent naar 2,7 miljard euro. De ebitda daalde naar 258 miljoen euro.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie