RTL reorganiseert en schrapt 85 arbeidsplaatsen

Het schrappen van banen is een gevolg van de nieuwe strategie die in het voorjaar werd gepresenteerd.

RTL Nederland

RTL komt met een nieuwe organisatiestructuur die 85 arbeidsplaatsen (inclusief vacatures) kost. Het is een gevolg van de in april gepresenteerde nieuwe Fan Centric groeistrategie.

Het aantal managementlagen is teruggebracht, afdelingen gecentraliseerd en nieuwe afdelingen geformeerd, met name op het gebied van data, marketing en technologie. Naast deze herstructurering voorziet het bedrijf verdere personele besparingen in de eerste helft van 2019.

De ontslagen vallen door het hele bedrijf.

Advertentie

Vijf onderdelen

De nieuwe structuur bestaat uit vijf onderdelen:

  • Business to consumer, waarbij de focus ligt op de groei van de gecentraliseerde video on demand activiteiten (Videoland en RTL XL)
  • Programmering & Marketing, waarbij de focus ligt op het effectief programmeren van content over alle platforms, zenders en kanalen en de marketing daarvan
  • Content & Productie, waarbij de focus ligt op de ontwikkeling, inkoop en realisatie van de beste content voor de Nederlandse kijkers en volgers
  • Technologie, waar de verantwoordelijkheid ligt voor alle technologische platformen en diensten
  • Business to business, waarbij de focus ligt op het afstemmen van de vraag van de adverteerder op de consumentenbehoeften

    Matthias Scholten, nu Chief Content Officer, treedt terug uit de directie en gaat leiding geven aan de creative unit. Hij wil 'minder besturen en meer creëren'. Chief Consumer Officer Lucien Brouwer neemt de rol van Scholten tot het einde van het jaar waar.

Wendbaarder

CEO RTL Nederland Sven Sauvé: 'De nieuwe organisatiestructuur is nodig om onze Fan Centric groeistrategie snel uit te kunnen voeren. Hij is erop gericht om samenwerking verder te stimuleren, nieuwe kennis en kunde de ruimte te geven en om merken te bouwen die inspelen op echte behoeftes van onze kijkers, volgers en bezoekers. De herstructurering is nodig om ons nog wendbaarder te maken en meer focus aan te brengen in het hele bedrijf. Tegelijkertijd gaan we nog meer investeren in content, creativiteit, data en technologie.'

De afgelopen dagen is iedereen binnen RTL geïnformeerd, zegt Sauvé. 

De ondernemingsraad heeft ingestemd met de plannen en er is met de vakbonden een sociaal plan overeengekomen. De nieuwe organisatiestructuur gaat in per 1 augustus dit jaar.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie