Staatssecretaris en muziekindustrie starten ‘I love my ears’-campagne

Opdat hardemuziekliefhebbers hun hele leven lang van muziek kunnen genieten – zonder permanente piep.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS), Duncan Stutterheim (ceo van SFX Europe), deejay Oliver Heldens, Berend Schans (VNPF) en Hans Ligtermoet (VVEM) hebben samen de campagne gestart. De campagne is bedoeld om uitgaanspubliek te waarschuwen voor de risico’s op gehoorschade door harde muziek. En uit te leggen wat mensen kunnen doen om hun oren goed te beschermen zodat ze een leven lang kunnen genieten van hun favoriete muziek. De start vond plaats tijdens het Amsterdam Dance Event.

Van Rijn: ‘Door je oren goed te beschermen kun je een leven lang genieten van muziek. Dat willen we duidelijk maken aan iedereen die geniet van festivals, concerten en feesten. Het volume daar wordt teruggedraaid naar een niveau dat veilig is met oordoppen. Dus doe die doppen in!’

Gehoorschade groeiend probleem

Van 810.500 Nederlanders is bij de huisarts bekend dat zij problemen hebben met hun gehoor. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM. Daaruit blijken ook signalen dat gehoorschade door harde muziek onder jongeren een groeiend probleem is. Tot 60 procent van jongeren die mee hebben gedaan aan een zelftest geven aan dat ze weleens een piep horen na het uitgaan. Een deel heeft die piep zelfs permanent. Dat wijst op een onherstelbare gehoorbeschadiging.

Ilovemyears.nl

De campagne is tot stand gekomen in samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de organisatoren van muziekevenementen en poppodia, de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). Met deze partijen heeft staatssecretaris Van Rijn een convenant gesloten om het volume terug te draaien tot een niveau dat veilig is met gebruik van de juiste oorbescherming. Daarnaast moet die oorbescherming betaalbaar beschikbaar zijn bij concerten en muziekevenementen en moeten bezoekers actief worden voorgelicht over hoe zij zonder schade kunnen genieten van muziek. Die actieve voorlichting start met de nieuwe campagne. Voor elke muzieksoort is een passend beeld beschikbaar in de campagne dat zichtbaar zal zijn op muziekevenementen. Van dance tot Nederlandstalige muziek tot reggae en metal.

De campagne

In een serie van 24 portretten heeft Roorda Reclamebureau samen met fotograaf Jeroen Hofman muziekliefhebbend Nederland geportretteerd. Alle archetypen zijn vertegenwoordigd. Van muziekmakers als Martin Garrix en BoSaris tot de liefhebbers zelf. Met deze serie tonen we dat het heel normaal is om oorbescherming te dragen. Iedereen doet het. De posters en banners zullen worden ingezet bij alle poppodia, festivals en kaartverkoop kanalen in Nederland.

Klik voor de hele serie.

Tijdens het ADE waren op verschillende lokaties Rest Earea’s waar bezoekers hun oren rust konden geven d.m.v. een oormassage. Tijdens de massage werd voorlichting gegeven over hoe je gehoor te beschermen.

Credits

Bureau:

Roorda Reclamebureau

Creatie:

Joeri Jansen, Marco Stevens en Elwin Kennis

Account:

Tom Heijnen en Dewi van der Kolk

Strategie:

Marieke van den Berg

Verantwoordelijk bij klant:

Berend Schans(VNPF), Willem Westerman (VVEM), Anneke SellisMens (Min VWS)
Henk Reinen (VWS),

Fotografie:

Jeroen Hofman

Beeldbewerking:

Jefta Arts

Digital design:
Preetam Slot

Digital production:
Alex de Kok

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie