Premium

Stella Fietsen en Toto trekken zich terug als sponsor van Vandaag Inside

De bedrijven distantieren zich van de uitspraken van Derksen. Onder meer Lidl en VodafoneZiggo blijven adverteren rondom het programma.

E-bikemerk Stella Fietsen, sponsor van Vandaag Inside, heeft de samenwerking met het tv-programma per direct opgezegd. Ook sponsor Toto heeft de 'jarenlange samenwerking' stopgezet. Na rondvraag van Adformatie wordt duidelijk dat VodafoneZiggo, Lidl, Vriendenloterij en Welkoop vooralsnog blijven adverteren rondom het programma. Only for men trekt zich wel terug.

'Hoewel Stella als e-bikefabrikant sport en beweging, waaronder voetbal, een warm hart toedraagt, distantieert het zich van wat er in die bewuste uitzending is voorgevallen', meldt het fietsbedrijf in een verklaring. Toto op zijn beurt laat in een statement weten 'nadrukkelijk afstand' te nemen van de uitspraken van Derksen, ‘die voor slachtoffers van seksueel geweld uiterst kwetsend en neerbuigend zijn en waarin op geen enkele manier blijk wordt gegeven van empathie en mededogen'.

Aanleiding voor de commotie zijn de uitspraken van analist Johan Derksen afgelopen dinsdag, hij zou in de jaren '70 een bewusteloze vrouw met een kaars hebben gepenetreerd.

'Primair een zaak van Talpa'

VodafoneZiggo, dat in de tv-reclameblokken van Vandaag Inside te zien is, meldt op navraag van Adformatie: 'Wij adverteren programma-onafhankelijk door advertentiepakketten in te kopen. De uitspraak van Johan Derksen en de reactie van de tafelgasten vinden we verschrikkelijk en als VodafoneZiggo staan we hier absoluut niet achter. Tegelijk vinden we dit primair een zaak van Talpa en het Openbaar Ministerie om helderheid te krijgen en er actie op te ondernemen.'

'Niet verantwoordelijk'

Ook adverteerder Lidl is terughoudend. 'Wij zijn geen sponsor van het programma. Wij adverteren in verschillende reclameblokken en zijn ook ingedeeld in reclameblokken rondom VI. Lidl is niet verantwoordelijk voor wat er in programma's rondom deze blokken gedaan of gezegd wordt en we distantiëren ons dan ook van de inhoud', aldus een woordvoerder. 

'Show met een randje'

Vriendenloterij is eveneens nog zichtbaar in de (online) reclameblokken van de show. Willem-Albert Bol, ceo van Abovo Maxlead, het mediabureau van dit bedrijf, zegt: 'Dat is niet per se een bewuste keuze. Zij hebben -net als veel andere adverteerders- mediapakketten ingekocht. De meeste adverteerders zullen nog de keuze moeten maken of ze hiermee stoppen. Mijn advies zou zijn een tijdelijke stop in te lassen. Tegelijkertijd weten de merken in kwestie dat ze adverteren rondom een tv-show met een randje dus dan moet je dergelijke relletjes incalculeren.'

Welkoop trekt zich eveneens niet terug en laat desgevraagd weten 'nog in gesprek' te zijn. Only for men, dat adverteerde in de online reclameblokken, laat weten zich wel terug te trekken.

Excuses

Johan Derksen vertelde in de VI-uitzending van afgelopen dinsdag op 24-jarige leeftijd een dronken, bewusteloze vrouw met een kaars te hebben gepenetreerd. Het absurde verhaal werd met hartelijk gelach ontvangen door mede-analist René van der Gijp en tafelgast Steven Brunswijk. Een dag later, in de uitzending van woensdag, zei Derksen dat hij de vrouw níet had gepenetreerd, hij zou de kaars 'tussen haar benen' hebben gezet. Op het moment van schrijven onderzoekt het Openbaar Ministerie de zaak. Talpa Network zegt 'in gesprek' te zijn en heeft aangekondigd dat de drie heren (Derksen, Van der Gijp en Genee) in de uitzending van donderdagavond excuses zullen maken.

Adverteerders opvallend stil

Hoewel de reacties in het land overwegend boos en verontwaardigd zijn, houden adverteerders rondom het programma zich opvallend stil - met uitzondering van sponsors Stella Fietsen en Toto dus. Opmerkelijk, aangezien het tv-programma in 2020 na vermeend racistische uitspraken van Derksen over Akwasi vrijwel direct door meerdere merken (Albert Heijn, Gamma, Toto) gecanceld werd.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie