Overslaan en naar de inhoud gaan

Talpa Network zet voorlopig streep door eigen nieuwsplatform

Talpa Network: 'Nieuwsvoorziening nog in ontwikkeling.' Alle ballen voorlopig op merk Hart van Nederland.
John
© ANP

Het was de grote belofte van het nieuwe bedrijf van John de Mol, Talpa Network, maar het is van de baan: er komt geen eigen nieuwsplatform. Dat meldt Het Parool vandaag. Woordvoerster Jacqueline Hekkers bevestigt aan Adformatie dat het nieuwe nieuwsplatform er niet komt. Naar verluidt zou het de naam De Dag krijgen. 

Talpa Network had in de aanloop naar de lancering ervan - ergens komend najaar - al 'tientallen redacteuren en techneuten aangenomen', terwijl het mediabedrijf ondertussen nog liet onderzoeken of er wel bestaansrecht voor een eigen nieuwsmedium zou zijn. Dat bleek niet het geval. Er is onvoldoende ruimte voor nog een dergelijk platform in een Nederlandse medialandschap, waarin NU.nl, AD en NOS domineren. Ondertussen bleek uit het onderzoek dat Hart van Nederland een heel populair merk is.

Hart van Nederland
'Talpa Network gaat nu Hart van Nederland verder uitbouwen tot een 24/7 crossmediale nieuwsvoorziening’ en ook Show verder ontwikkelen', zegt Hekkers. 'Daarnaast blijven we onderzoeken of we iets kunnen doen met andere vormen van nieuws. Dus het hele "nieuwsverhaal" is niet van de baan. Bovendien hebben daarnaast nog ANP.'

Of die andere vormen van nieuws samen met ANP worden gedaan, kan Hekkers niet zeggen.

Was het niet onhandig om eerst mensen aan te nemen en tegelijkertijd een onderzoek te doen naar de levensvatbaarheid van een nieuwsplatform? 'We doen regelmatig onderzoek en de mensen die we hebben aangenomen, blijven gewoon voor Talpa Network werken. Hun expertise kan heel handig zijn voor de verdere uitbouw van Hart van Nederland.'

Geen Telegraaf en NU.nl, wel ANP

Het niet doorgaan van het eigen nieuwsplatform is een grote streep door de rekening voor John de Mol en zijn plannen om de strijd aan te gaan met andere nieuwsmediamerken. In 2017 verloor hij een overnamestrijd rond De Telegraaf (TMG) van het Belgische Mediahuis.

Twee jaar geleden zou De Mol ook tevergeefs hebben geprobeerd NU.nl over te nemen van Sanoma.

Wel nam Talpa Network vorig jaar nieuwsdienst ANP, fotobureau Hollandse Hoogte (en Nationale Beeldbank over). .

‘Onderzoeksfase’

Talpa Network komt vanavond laat nog met een persbericht: ‘In tegenstelling tot eerdere berichten stopt Talpa Network niet met de ontwikkeling van een nieuwe nieuwsvoorziening. Het concept bevindt zich nog in de onderzoeksfase en Talpa Network komt met informatie hierover naar buiten op het moment dat de plannen definitief zijn. Op korte termijn worden Hart van Nederland en Shownieuws versterkt, als eerste stap in de versterking van haar totale nieuwsvoorziening.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in