Overslaan en naar de inhoud gaan

NPO: grotere rol on demand bij programma's, late night shows vervroegd

NPO 3 blijft belangrijke zender om jongeren te bereiken.
NPO
© NPO/Roy Beusker

Bij het bedenken van nieuwe programma’s gaat on demand kijken een steeds belangrijkere rol spelen, zo belooft de NPO vandaag bij de presentatie van het nieuwe tv-seizoen. Er komen meer dramaseries, meer documentaire-reeksen en de publieke omroep introduceert een aparte kinderomgeving op NPO Start.

De NPO claimt dat maandelijks ruim 3 miljoen mensen het on demand-kanaal van de publieke omroep volgen. Daaruit kan de NPO destilleren welke programma's en genres populair zijn.

Duidelijk is dat de extra on demand dienst NPO Start Plus - zonder reclame en na een maand gratis voor 2,95 euro per maand te ontvangen - in de behoefte lijkt te voorzien. NPO Start Plus zou inmiddels een kwart miljoen abonnees hebben.

Late night

Er werden vanochtend ook verschillende nieuwe programma's aangekondigd én een belangrijke wijziging in de programmering van NPO 1 en NPO 2. De latenight-talkshows op NPO 1 beginnen vanaf januari een half uur eerder (22.30 uur), gevolgd door het late NOS Journaal en het NOS Sportjournaal rond 23.30 uur. Op NPO 2 begint Nieuwsuur ook een half uur eerder (21.30 uur). Frans Klein, directeur Video: 'We weten dat veel kijkers de latenight-talkshow graag iets eerder willen zien. Met het eveneens vervroegen van Nieuwsuur houden we een mooi actueel blok en dan iets eerder op de avond.'

Buiten de vertrouwde titels zien we veel nieuw drama zoals Hoogvliegers, Keizersvrouwen en Stanley H. 

In 2020 zijn veel grote evenementen met het Eurovisie Songfestival in Nederland, het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen. Die zijn ook digitaal te volgen.

NPO 3

Ondanks de plannen van minister Arie Slob met NPO 3 - het moet een regiozender worden - blijft de publieke omroep inzetten op het bereiken van jongeren met deze zender en op NPO3.nl. Zoals de drama-comedyreeks Harkum, die grootheidswaanzin in een klein dorp portretteert. In Met één been in de finale haalt gehandicapt acteertalent pranks uit met nietsvermoedende mensen op straat. First Dates, Sluipschutters en Hunted keren ook terug bij NPO 3. 

Slob

De minister maakte in juni in zijn mediabrief de toekomstplannen rond de NPO bekend. De discussie over een bestel met of zonder reclame gaat op 11 september verder in de Tweede Kamer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in