Twitter begonnen met invoeren van omstreden Twitter Blue-abonnement

Twitter stelt vinkjes-abonnees de helft minder advertenties in het vooruitzicht die twee keer zo relevant zijn.

Corevette

Twitter is begonnen met de invoering van een nieuw abonnementssysteem dat de nieuwe eigenaar en topman Elon Musk veel kritiek heeft opgeleverd. Sommige gebruikers van de mobiele app kregen zaterdag al de mogelijkheid om een update door te voeren waardoor het abonnement voor 8 dollar per maand beschikbaar wordt. 

Het gaat om een nieuwe versie van Twitter Blue. De controversieelste aanpassing van Musk is dat hij gebruikers wil laten betalen voor het verificatievinkje waarmee ze bewijzen daadwerkelijk te zijn wie ze zeggen te zijn. Bekendheden, bedrijven, overheidsinstanties en een aantal journalisten maken nu nog gratis gebruik van dit tekentje om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan.

Het is nog niet mogelijk om gebruik te maken van de nieuwe versie van Twitter Blue, verduidelijkte directeur voor productontwikkeling Esther Crawford in een bericht op het sociale medium. 'Sommige mensen zien updates omdat we op dit moment tests uitvoeren en aanpassingen doorvoeren.' In Nederland is het abonnement sowieso nog niet beschikbaar. 

Het abonnement van 8 dollar geeft mensen ook de mogelijkheid langere video's of audiofragmenten te plaatsen. Daarnaast verschijnen berichten van deze betalende leden hoger in de reacties onder een tweet. Opvallend is dat Twitter de abonnees de helft minder advertenties gaat voorschotelen die twee keer zo relevant zijn. Hoe dit wordt gemeten is onduidelijk.

Musk wil meer geld ophalen bij gebruikers van Twitter om minder afhankelijk te worden van adverteerders. Op dit moment zijn zij nog veruit de grootste inkomstenbron (90 procent) voor het platform. Maar uit onzekerheid over de koers van het bedrijf onder 's werelds rijkste persoon hebben veel grote merken – van Coca-Cola tot Unilever - hun advertenties op Twitter opgeschort.

Musk – die zich een slag in de rondte Twittert - schrijft dat Twitter dagelijks 4 miljoen dollar verliest door de advertentiestops. Hij legt de schuld bij ‘activisten’ die hun zorgen uitten over de mogelijke versoepeling van de gedragsregels op Twitter die een toename van haatdragende berichten zou kunnen veroorzaken. Maar bij bedrijven speelt ook mee dat de helft van het personeel van Twitter is ontslagen, onder wie veel marketing- en salesmedewerkers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie